Třicet let po příjezdu prvního vlaku do České Lípy došlo ve městě k založení podniku Severočeská vozovna a strojírna. Stejný závod už sto let „chrlí“ vlaky, tramvaje a další kolejová vozidla a jejich části. Jen majitel a název se několikrát změnil.

Bohemia, Vagonka Tatra nebo Deutsche Wagonbau už jsou minulostí. Současným majitelem továrny v průmyslové čtvrti Dubice je od roku 1998 kanadský koncern Bombardier, pro jehož železniční divizi v současnosti závod vyrábí zjednodušeně řečeno korpusy budoucích vlaků, které brázdí tratě například v Rakousku nebo ve Francii.  A Bombardier má v plánu v tom pokračovat i nadále. „V tuto chvíli máme na pět let vyprodáno,” říká mluvčí společnosti pro východní Evropu Maciej Kaczanowski.

HLEDAJÍ SE DĚLNÍCI

Společnost nyní plánuje navýšit výrobu v českolipském závodu mimo jiné výstavbou zbrusu nové lakovny. „Dá se říct, že současná lakovna je úzké hrdlo výroby, proto plánujeme tuto výstavbu,“ říká mluvčí českolipského závodu Vlastimil Waic s tím, že plánované náklady činí okolo 1,5 miliardy korun. O příspěvek na výstavbu společnost žádá stát. „Zřejmě by to proběhlo formou daňové úlevy,“ podotýká Waic.

Podnik nyní zaměstnává 1200 lidí, dalších šest stovek by mělo podle aktuálního plánu přibýt do dvou let.Zatímco původní závod vznikal v době končící světové války, kdy byl na příděl i chléb, současné rozšíření přichází v době ekonomické konjuktury. Vzhledem k aktuální míře nezaměstnanosti v regionu pod tři procenta se tak nabízí otázka, kde společnost hodlá tolik kvalifikovaných pracovníků sehnat. Prý celkem jednoduše, dodají jim je „na klíč“.

„Spolupracujeme s agenturou, která zajistí jak zaměstnance, tak jejich ubytování. Pocházet budou z ČR a ze zemí východní Evropy,“ tvrdí Kaczanowski.
Od převzetí Bombardierem se závod proměnil hlavně uvnitř. Ty tam jsou masivní ocelové pláty a drsné sváry původně vyráběných nákladních vagonů, nahradily je lehké konstrukce z tenkých materiálů. „Haly zůstaly podobné, dokonce máme jednu budovu z úplných počátků závodu. Uvnitř je ale všechno nové, technologie se naprosto změnila,“ vzpomíná dlouholetý zaměstnanec Štěpán Skrbek. Desetina zaměstnanců ve výrobě se stará o kvalitu. „Požadavky klientů jsou různé, ale bez výjimky vysoké,“ dodává Waic.

Historie podniku
1918 založení společnosti Severočeská vozovka a strojírna Česká Lípa
1918 – 1930 výroba vagónů, tramvají, lokomotiv
1931 – 1945 výroba žel. vagónů, stavebních a potravinářských strojů
1946 znárodnění společnosti
1950 přejmenování na Vagónka Tatra Česká Lípa
1960 – 1990 výroba nákladních a speciálních železničních vozů
1994 transformace na státem vlastněnou spol. Vagónka Česká Lípa
1998 akvizice společností Bombardier Transportation
2003 nové pojmenování Bombardier Transportation Czech Republic
2008 zařazení závodu do divize Passengers