Třicet let po příjezdu prvního vlaku do České Lípy došlo ve městě k založení podniku Severočeská vozovna a strojírna. Stejný závod už sto let „chrlí“ vlaky, tramvaje a další kolejová vozidla a jejich části. Jen majitel a název se několikrát změnil.

První vlak staví na nové zastávce ČD Česká Lípa - Holý vrch. Byla neděle.
Českolipská vlaková zastávka Holý vrch oslavila výročí

Bohemia, Vagonka Tatra nebo Deutsche Wagonbau už jsou minulostí. Současným majitelem továrny v průmyslové čtvrti Dubice je od roku 1998 kanadský koncern Bombardier, pro jehož železniční divizi v současnosti závod vyrábí zjednodušeně řečeno korpusy budoucích vlaků, které brázdí tratě například v Rakousku nebo ve Francii.  A Bombardier má v plánu v tom pokračovat i nadále. „V tuto chvíli máme na pět let vyprodáno,” říká mluvčí společnosti pro východní Evropu Maciej Kaczanowski.

HLEDAJÍ SE DĚLNÍCI

Společnost nyní plánuje navýšit výrobu v českolipském závodu mimo jiné výstavbou zbrusu nové lakovny. „Dá se říct, že současná lakovna je úzké hrdlo výroby, proto plánujeme tuto výstavbu,“ říká mluvčí českolipského závodu Vlastimil Waic s tím, že plánované náklady činí okolo 1,5 miliardy korun. O příspěvek na výstavbu společnost žádá stát. „Zřejmě by to proběhlo formou daňové úlevy,“ podotýká Waic.

Firma Bombardier je největším světovým výrobcem letadel a vlaků.
Vyrábějí vlaky pro Rakousko. V České Lípě vznikne až tři sta jednotek vlaků

Podnik nyní zaměstnává 1200 lidí, dalších šest stovek by mělo podle aktuálního plánu přibýt do dvou let.Zatímco původní závod vznikal v době končící světové války, kdy byl na příděl i chléb, současné rozšíření přichází v době ekonomické konjuktury. Vzhledem k aktuální míře nezaměstnanosti v regionu pod tři procenta se tak nabízí otázka, kde společnost hodlá tolik kvalifikovaných pracovníků sehnat. Prý celkem jednoduše, dodají jim je „na klíč“.

„Spolupracujeme s agenturou, která zajistí jak zaměstnance, tak jejich ubytování. Pocházet budou z ČR a ze zemí východní Evropy,“ tvrdí Kaczanowski.
Od převzetí Bombardierem se závod proměnil hlavně uvnitř. Ty tam jsou masivní ocelové pláty a drsné sváry původně vyráběných nákladních vagonů, nahradily je lehké konstrukce z tenkých materiálů. „Haly zůstaly podobné, dokonce máme jednu budovu z úplných počátků závodu. Uvnitř je ale všechno nové, technologie se naprosto změnila,“ vzpomíná dlouholetý zaměstnanec Štěpán Skrbek. Desetina zaměstnanců ve výrobě se stará o kvalitu. „Požadavky klientů jsou různé, ale bez výjimky vysoké,“ dodává Waic.

Českolipská radnice.
Česká Lípa si najala architekta. Má navrhnout směry rozvoje města

Historie podniku
1918 založení společnosti Severočeská vozovka a strojírna Česká Lípa
1918 – 1930 výroba vagónů, tramvají, lokomotiv
1931 – 1945 výroba žel. vagónů, stavebních a potravinářských strojů
1946 znárodnění společnosti
1950 přejmenování na Vagónka Tatra Česká Lípa
1960 – 1990 výroba nákladních a speciálních železničních vozů
1994 transformace na státem vlastněnou spol. Vagónka Česká Lípa
1998 akvizice společností Bombardier Transportation
2003 nové pojmenování Bombardier Transportation Czech Republic
2008 zařazení závodu do divize Passengers