Deník zjišťoval, jak se krize podepsala na návštěvnosti regionu. „Návštěvnost jednotlivých míst v regionu je závislá na atraktivitě místa a zároveň na ročním období,“ řekla Marcela Sládková z Městského informačního centra v České Lípě.

Nejdůležitějším turistickým centrem regionu jsou bezesporu Doksy a okolí Máchova jezera. V jeho blízkosti se uživí hned několik hotelů, restaurací, barů a diskoték. Z množství lidí, kteří každoročně tráví dovolenou v okolí jezera, profitují i zpřístupněné památky v jeho blízkosti.

Nejznámější památkou je hrad Bezděz, který navštíví v turistické sezóně desetitisíce lidí. „Letošní návštěvnost byla o čtyři tisíce lidí vyšší než loni,“ uvedl kastelán Jan Juřička s tím, že převládali domácí návštěvníci.

Peníze ze vstupného a z prodeje suvenýrů byly vítaným příjmem pro správu hradu. Jaká bude návštěvnost hradu v příštím roce, se odhadnout nedá. I tak chtějí na Bezdězu dokončit v příštím roce zákaznické centrum.

Na ztrátový rok si nestěžuje ani Renata Šnajberková z hotelu Bellevue v Doksech. V tomto zařízení se přes letní sezónu ubytovávají hlavně domácí návštěvníci. Zahraniční klientela si sem najde cestu spíše mimo sezónu.

Mezi návštěvníky převládají Němci

Marcela Sládková, pracovnice českolipského informačního centra, společně se svou kolegyní zajišťuje poradenský servis jak pro turisty tak i pro místní občany.
Kdo je vaším typickým návštěvníkem?
„Záleží na tom, jestli je letní nebo zimní sezóna. V létě to jsou hlavně turisté. V zimě si sem najdou cestu především místní občané, kteří se vyptávají na kulturní akce nebo na otevírací hodiny městských sportovišť.“
Jak se snažíte město a jeho turistické zajímavosti prezentovat?
„Pravidelně se účastníme veletrhů cestovního ruchu v Praze a v Brně. Kromě toho nás propaguje Liberecký kraj, který se účastní veletrhů v Lipsku, Drážďanech nebo Poznani. Vydáváme i vlastní propagační materiály.“
Najdou si k vám cestu i cizinci?
„Určitě ano. Hlavně to jsou Němci. Materiály, které jsme před několika lety vydávali v angličtině, nám tu zůstaly dodnes.“
Spolupracujete také s místními podnikateli a živnostníky?
„O tuto spolupráci se velmi intenzivně snažíme. Kromě památek propagujeme také místní ubytovací a stravovací zařízení.“
Jaká byla letošní návštěvnost infocentra?
„Co jsem tady, tak se návštěvnost každý rok zatím zvyšovala. Letos mi přijde, že je na stejné úrovni jako minulý rok.“
O jaké předměty je u vás největší zájem?
„Nejžádanějším materiálem jsou stále turistické mapy. Začali jsme ale vydávat i tipy na výlet, které mají velkou odezvu.“

Naproti tomu moc spokojeni nebyli hoteliéři a restauratéři v České Lípě. Kvůli malému počtu hostů zkrátili otevírací dobu v Klášterní restauraci. Hotel Merkur hlásí úbytek hostů o čtyřicet procent oproti loňskému roku. „Klesají tržby hotelu i restaurace. Turisté sem prakticky nejezdí. Ubytovávají se zde hlavně lidé, kteří přijíždějí do města na služební cesty.“ říká Iva Doubravová z hotelu Merkur.

Turismus je přes všechny těžkosti, které letos přinesla nepřízeň počasí a hospodářská krize, důležitým zdrojem příjmů pro místní podnikatele. Proto se poskytovatelé služeb i město Česká Lípa snaží propagovat atraktivní místa regionu a zvyšovat nabídku sportovního a kulturního vyžití.

Nová expozice o dějinách textilu má být příští rok otevřena v prostorách bývalých hospodářských budov vedle Vodního hradu v České Lípě. Výstavu plánují otevřít i v bývalé sušárně chmelu v Dubé, která v současné době čeká na rekonstrukci. Po celém regionu se vyrůstají nové cyklostezky.

O informovanost návštěvníků okresu se starají četná informační centra ve Stráži pod Ralskem, Mimoni, Zákupech, Jablonném v Podještědí, Novém Boru nebo v Doksech. Podobná centra informují o pamětihodnostech v okolí, ale také zajišťují návštěvníkům rezervaci ubytování.

Autor: Tomáš Cidlina