Ochromená doprava v České Lípě. Kolony a stovky aut denně navíc zamoří sídliště Špičák, Lada, Sever a centrum města. Dopravní peklo, které bude trvat několik měsíců, rozpoutá oprava mostu nad Moskevskou ulicí. Stavba, jejímž investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), si totiž vyžádá uzavírku hlavní silnice I/9 přes město.

Podle šéfa ŘSD Liberec Josefa Jeníčka začnou opravy příští rok.„Nyní probíhá projektová příprava, rekonstrukce je naplánovaná na rok 2014," informoval Josef Jeníček.

ŘSD chce za desítky milionů korun zdemolovat stávající most nad Moskevskou ulicí a postavit úplně nový. Práce podle odhadů budou trvat nejméně půl roku.

Zatímco ŘSD připravuje rekonstrukci, Česká Lípa už musí řešit objízdné trasy. Volit bude jen menší zlo, ale moc na výběr stejně nemá. „Uzavírka se bude týkat úseku od křižovatky u benzinové stanice Shell k mimoúrovňovému křížení se silnicí II/262," uvedla mluvčí českolipské radnice Kristýna Brožová.

To znamená, že auta od Doks dojedou až na sjezd do města, tzv. brýle u vodního hradu Lipý. Dál už to půjde jen přes město.

Varianty objížděk

S ohledem na možnosti projektanti nastřelili objízdné trasy, dvě z nich vedou přímo po pěší zóně centrem města. Podle zprávy městského úřadu je přijatelnou variantou svedení dopravy v obou směrech do ulice Purkyňova. Tedy kolem nemocnice přes největší českolipské sídliště Špičák.

Další možností je, aby auta ve směru od Doks na Nový Bor projela městem opět ulicí Purkyňovou, ale v opačném směru by sjížděla Mariánskou ulicí, náměstím, pěší zónou na Jindřicha z Lipé.

DISKUTUJTE: Zatímco projektanti připravují stavbu mostu v Moskevské ulici na papíře, Česká Lípa se už teď musí připravit na výrazný nárůst dopravy na sídlištích a v centru kvůli uzavírce na I/9. Nejschůdnější variantou je svedení veškeré dopravy z hlavního tahu do ulice Purkyňova. To ale postihne tisíce lidí ze sídliště Špičák. Nepřijatelný je průjezd samotným centrem (viz mapky níže).

CO SI MYSLÍTE O OBJÍŽĎKÁCH VY? Pište své názory na ceskolipsky@denik.cz nebo do diskuze pod článkem.

Historického centra města by se dotkla také poslední možnost objízdná trasa na Moskevské ulici. Ta se pro dopravu uzavře úplně na pár dní, když bude probíhat demolice původní a výstavba nové nosné konstrukce. Jinak se počítá „jen" s částečným omezením provozu. „Průjezd tranzitní dopravy přes centrum je nemožný," zhodnotili návrh projektantů ve své zprávě pracovníci městského úřadu.

„Oprava mostu je naprosto nutná. Zároveň ale podstatně ovlivní dopravu uvnitř města. Kvůli bezpečnosti obyvatel přijmeme taková opatření, aby je zvýšený provoz na objížďkách neohrozil," ujistila českolipská starostka Hana Moudrá.

Ovlivní život

Ujištění není od věci. Už dnes, aby se řidiči jedoucí od Nového Boru vyhnuli v dopravních špičkách kolonám na světelné křižovatce mezi Špičákem a Severem, odbočují u Intesparu na sídliště Lada, přes Sever a kolem parku do centra. Své si tak zřejmě užijí všichni na sídlištích v severní části města.

Aby Českolipany uzavírka bolela co nejméně, budou o objízdných trasách rozhodovat zastupitelé v nejbližší době. Stanovisko města totiž podstatně ovlivní dopady dopravních omezení na každodenní život v České Lípě.

Zatímco projektanti připravují stavbu mostu v Moskevské ulici na papíře, Česká Lípa se už teď musí připravit na výrazný nárůst dopravy na sídlištích a v centru kvůli uzavírce na I/9.