Cesta z České Lípy na Mělník a Prahu po silnici I. třídy číslo 9 se do dvou let změní. Namísto průjezdu údolím, ve kterém leží město Dubá, povede hlavní trasa po bezmála tříkilometrovém obchvatu.

Silniční stavba, která ze stávající silnice uhne zhruba 500 metrů před čerpací stanicí před Dubou (zhruba v místech sochy sv. Jana Nepomuckého), se totiž v pátek 1. srpna po dlouhých 11 letech příprav i odkladů, začala budovat.

Obchvat by měl zejména odvést tranzitní dopravu z Dubé, města s 1800 obyvateli. „Po stávající silnici projíždělo v nejzatíženějším úseku obce denně zhruba 5000 vozidel, z toho byla tisícovka vozidel nákladních," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Podle něj to povede ke snížení hlukové a exhalační zátěže, kterou doteď musejí obyvatelé Dubé snášet.

Starostka: Turisté to ocení

Obchvat, který obkrouží kolem Dubé na její západní straně, bude dlouhý téměř tři kilometry a státní pokladnu by měl přijít na 526 milionů korun včetně DPH (442 milionů bez daně).

Podle starostky Dubé Zdeňky Šepsové je start výstavby důležitým okamžikem, protože o přípravě obchvatu se mluvilo mnoho let. „Patřím k těm, kteří se na něj těší. Rozhodně přinese větší bezpečnost do města. Současný provoz je silný nejen v týdnu, ale i o víkendech a někdy je velký problém silnici přejít. Navíc vede kolem školy," uvedla starostka.

Nesdílí ani obavy některých malých živnostníků, že jim ubudou zákazníci. „Nemyslím, že by to hrozilo. Většina aut jen projíždí a nezastaví," podotkla. Naopak si myslí, že zklidnění dopravy ve městě prospěje cestovnímu ruchu. „Na turisty jsme odkázaní, hodně k nám jezdí na kole a myslím, že se jim u nás bude více líbit."

Stavbu brzdil soukromý rolník

Stavbu obchvatu v posledních letech zpozdil nejen nedostatek peněz na investice u Ředitelství silnic a dálnic, ale také fakt, že jeden soukromý zemědělec odmítal státu prodat pozemky v místech, kde má celý obchvat za Dubou (zhruba u odbočky na Dubovou horu) vyústit zpět na stávající trasu silnice. I/9.

Státní podnik se kvůli tomu teprve vloni nebo předloni rozhodl, že napojení obchvatu úplně změní: „aby nebylo nutné jednat s vlastníkem problémového pozemku", jak se doslova uvádělo v dokumentech ŘSD.

Trasa obchvatu povede po západním okraji města členitým terénem s údolími, výškový rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem je asi 24 metrů. „Součástí stavby jsou celkem tři mosty a jedna mimoúrovňová křižovatka," dodal mluvčí ŘSD

V roce 2007 se do Dubé na plánovanou neexistující stavbu přijel podívat i tehdejší úřadující premiér Mirek Topolánek. „Dobrá páteřní síť, ale také obchvaty měst, to jsou klíčové věci z hlediska infrastruktury v Česku," prohlásil tehdy během návštěvy Českolipska. Topolánek měl ale na mysli především obchvat České Lípy, u kterého se předpokládalo, že bude mít před Dubou přednost. Nakonec je to naopak. V Dubé se začíná stavět, zatímco s dostavbou obchvatu České Lípy se už v tuto chvíli nepočítá.

V Libereckém kraji jde letos o jedinou zahájenou výstavbu úseku na silnicích první třídy. Další nová silnice by mohla do několika let spojit Liberec a Jablonec. Na konci roku 2016 by se po ní měla projet první aut.

Obchvat Dubé plány, odklady i náhradní tunel2003 - Obchvat je poprvé zakreslen v návrhu konceptu územního plánu velkého územního celku Libereckého kraje
Květen 2003 - Město Dubá zakreslení obchvatu kritizuje. Ve směru na Českou Lípu i na druhé straně na Mělník ústí podle radnice hned za prvními domy. Město proto požaduje, aby byl obchvat dál od města
Březen 2004 - Dubá plánuje kvůli obchvatu změny ve svém územním plánu. Hledá nové lokality pro bydlení
2004 - Základní škola v Dubé provádí měření, kolik aut projede centrem města. Výsledek: za 24 hodiny děti napočítaly 6 200 vozidel a 555 nákladních automobilů
2006 - Kvůli novému územnímu plánu se stavba obchvatu protahuje. Aktuální informace zní: stavět se začne v roce 2008, hotovo bude v roce 2010
2006 - Kvůli sporům o pozemky, přes které má obchvat vést, se poprvé (a zároveň naposledy) objevuje kuriózní informace, že místo obchvatu se postaví podzemní tunel
Květen 2007 - Na místo plánovaného obchvatu se přijel podívat premiér Mirek Topolánek
Květen 2009 - Ředitelství silnic a dálnic předkládá seznam 11 projektů, které čeká odklad kvůli nedostatku peněz. Je mezi nimi i obchvat Dubé
Červenec 2013 - Ředitelství silnic a dálnic informuje, že začít by se mohlo stavět už příští rok na jaře. Odhadovaná cena se mezitím vyšplhala až na 738 milionů korun včetně daně
1. srpna 2014 - V Dubé konečně začíná výstavba obchvatu, 11 let od zveřejnění prvotního záměru. Jeho stavba by měla přijít na 526 milionů včetně DPH.