Pomalu, ale jistě se posouvá vpřed záměr města vydláždit cestu od podchodu z nástupišť vlakového nádraží v České Lípě směrem do průmyslové zóny v Dubici. Nová komunikace by lidem, kteří jezdí vlakem, výrazně zkrátila cestu do práce nebo domů. Zároveň by pro ně byla pohodlnější i bezpečnější. Českolipští zastupitelé kvůli tomu nyní schválili záměr výkupu jednoho z nezbytných pozemků, který patří společnosti ŽOSKA, jenž se nachází zhruba uprostřed plánovaného chodníku.

„Tento konkrétní krok by měl jeho stavbu urychlit, posunout blíž,“ potvrdila mluvčí města Kristýna Kňákal Brožová. Jak upřesnila, zhruba 200 metrů dlouhá a tři metry široká komunikace by měla vést od výstupu z podchodu na vlakovém nádraží až k místu, kde se nacházela vrátnice kdysi velkých železničních opraven a strojíren (ŽOSKA).

Chůzi lidem zkrátí o více než kilometr. Pozemky, na kterých se má budoucí chodník postavit, jsou převážně majetkem Českých drah, které město o výkup požádalo už dříve. Podle vyjádření regionální mluvčí Českých drah Gabriely Novotné má dopravce k nemovitostem připravené znalecké posudky. „Pozemky můžeme městu prodat okamžitě,“ sdělila Novotná.

Nyní je třeba ještě koupit právě pozemek firmy ŽOSKA. „Jakmile město všechny potřebné pozemky získá do svého majetku, nic už nebude bránit k podání žádosti o vydání stavebního povolení a samotné stavbě chodníku,“ uvedla Kňákal Brožová.

Příprava cesty vedoucí do čtvrti Dubice začala před třemi roky při stavbě nového vlakového nádraží. Tehdy si město dodatečně vyjednalo se Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC) plán postavit schodiště i na konci podchodu. Původně měl totiž podchod pod terminálem končit zdí. Nyní tak lidé alespoň mohou vyjít z podchodu ven směrem k Dubici, ale na tento východ zatím nenavazuje žádná cesta. „Věříme, že se nám zde podaří postavit zpevněný chodník, nicméně nějakou dobu to ještě bude trvat,“ poznamenal místostarosta města Martin Brož (ANO).

Podle českolipského zastupitele a zastánce železniční dopravy Miroslava Hudce (Živá Lípa) je dobré, že cestující už mohou vyjít od nástupišť podchodem a po schodech. I když dál od nich nepokračuje žádná komfortní cesta, spíš mlat. Navíc tudy spěchající lidé jdou prašnou nebo blátivou stezkou přes pozemky, co nepatří městu.

„Zkratka to je ovšem podstatná. Láká k využití, zejména když pospícháte na vlak,“ řekl Hudec. I on považuje řízení k získání pozemků drah za zbytečně vleklá, ale věří, že stavbě cesty už nebude bránit žádná překážka a v dohledné době začne.

Lidé by při hledání jakýchkoliv dalších zkratek v prostoru železniční stanice měli být vždy hodně opatrní. Nejen proto, že přecházení kolejí v místě, které k tomu není určené, řeší železniční zákon. V praxi v tomto inkriminovaném místě dohlíží hlavně státní policie, ale strážníci se na dohledu podílí také, i když jen v menší míře. „Vloni jsme do správního řízení předali dva případy,“ konstatovala mluvčí městské policie Eva Vlastníková.

Česká Lípa je druhý největší železniční uzel v kraji hned po Liberci. Kříží se zde trati na Liberec, Děčín, Bakov nad Jizerou, Jedlovou a Lovosice. Stavba nového nádraží skončila v prosinci 2016 a stála bezmála jednu miliardu korun. Investorem byla SŽDC.