Holý život při cestě do práce musí každý den riskovat obyvatelé Zákup. Mnoho místních lidí pracuje v pobočce německé spediční firmy Willi Betz, která sídlí nedaleko za městem směrem na Českou Lípu.

Zaměstnanci to mají do práce kousek, tak chodí pěšky. Problémem je, že na silnici směr Česká Lípa, po níž se pohybují, není chodník. Hala navíc stojí několik set metrů za značkou oznamující konec obce, což řidičům dovoluje pořádně šlápnout na plyn.

Lidem proto nezbývá nic jiného, než projíždějícím autům uskakovat. V zimě se boří do závějí a chodí po zamrzlé komunikaci. Jako zázrakem se na inkriminovaném úseku silnice ještě nikomu nic nestalo. Ale může být hůř.

Plánují postavit další halu

Firma Willi Betz totiž chce přistavět další haly, expanzi již zastupitelé Zákup schválili. Kromě nových pracovních míst ale plánované rozšíření znamená, že na silnici cestou do práce bude riskovat život více lidí než doteď.

„O problému bezpečnosti lidí při cestě do práce jednáme s firmou Willi Betz od té doby, co jsme se dozvěděli o její další expanzi. Jednali jsme s dopravním inspektorátem i policií, ale bez výsledku,“ řekl starosta Zákup Radek Lípa.

Postavit před halou chodník a přechod se jeví jako ideální řešení. To však zatím není možné. Brání tomu normy, peníze a neurovnané majetkoprávní vztahy.

Nemají ani jeden chodník

Pozemky, na nichž by mohl v budoucnu chodník být, patří kromě města i soukromým vlastníkům. Jen vykoupit je bude pro radnici znamenat velmi dlouhá a složitá jednání.

„Chybějící chodník na obou stranách komunikace je jedním z důvodů, proč jsme nepovolili zřídit na silnici přechod pro chodce. Přechod nemůže vést z příkopu do příkopu,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Dopravního inspektorátu v České Lípě František Ondřej.

Silnice před halou je navíc podle norem příliš široká.

Stavba by stála statisíce

Přechod by musel být oddělený uprostřed silnice ostrůvkem. Kvůli stavbě chodníku by bylo nutné komunikaci rozšířit, aby se zachovaly i odbočovací pruhy k hale. V neposlední řadě by město muselo k přechodu zajistit veřejné osvětlení. „Celá stavba přechodu u haly by město vyšla na statisíce,“ doplnil František Ondřej.

Přesto se ale Zákupským podařilo dosáhnout určitého úspěchu. Dopravní inspektorát jim dal předběžný souhlas ke snížení rychlosti z 90 km/h na 70 km/h v úseku od značky konec obce před halu. Původně ale chtěli padesátku.