Jak funguje lávová lampa nebo jak bublinky oxidu uhličitého hýbou rozinkami ve skleničce se šampaňským. Díky nápaditým pokusům ovládli studenti Gymnázia Česká Lípa osmé finále soutěže ChemQuest, které proběhlo na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze

Každoročně je podmínkou účasti v soutěži ChemQuest příprava chemického pokus nebo více pokusů na zadané téma, které žáci zpracují se svým učitelem a představí porotě krátkým videem. Podstatou je demonstrovat pokus, který může být i dávno známý, kreativním a originálním způsobem. Soutěž probíhá ve dvou kategoriích – pro žáky základních škol a pro středoškoláky. Tématy tohoto ročníku se staly „Chemie a životní prostředí“ pro účastníky ze základních škol a „Chemie a doprava“ pro žáky středních škol.

Na prvním místě v kategorii základních škol se umístil tým z Gymnázia Česká Lípa. To, že fantazii se meze nekladou, dokázali nápaditým pokusem, na kterém ukázali doslova zázračné vlastnosti oxidu uhličitého (CO2) za pomoci různých skleněných nádob.

Zdroj: Youtube

Následoval je tým spolužáků, taktéž z Gymnázia Česká Lípa. Ve svém pokusu s názvem Náhradníci předvedli, jak se některá díla přírody dají alespoň vzhledově nahradit produkty chemie. Kreativně a  nápaditě pomocí chemické reakce vytvořili plazícího se hada, ale na konci pokusu taktéž moudře připomněli, že příroda je nenahraditelná, a znázornili procesy, probíhající při fotosyntéze.

Zdroj: Youtube

Do České Lípy mířilo i vítězství v kategorii středních škol. Gymnazisté si první místo zasloužili pokusem s názvem Auto(me)chemici, v rámci kterého originálním způsobem znázornili odpovědi na jednoduché otázky, které občas neznají ani zkušení řidiči. Proč se do benzínu přidává alkohol? Proč se silnice v zimě solí? Odpovědi na tyto otázky jsou ve vítězném videu.

Zdroj: Youtube

Vzhledem k současné situaci způsobené koronavirem museli pořadatelé finále ChemQuestu jako živou akci zrušit. Nicméně kreativní projekty, pečlivě připravené účastníky soutěže, a celá jejich práce nebyly zbytečné. Organizátoři sestavili tým porotců, který ohodnotil všechna videa a dodané dokumenty k experimentům, a z výsledků sami sestavili pořadí zúčastněných týmů.

Vyhlášení proběhlo on-line formou v podobě streamu v původním termínu finále, a to 23. dubna 2020.

Zdroj: Youtube

„Pandemie koronaviru postihla všechny oblasti našeho života, ale čas běží, všechno se mění a potíže současnosti spolu zvládneme. Co je velmi důležité, je dívat se do budoucnosti. Snaha učit se nové věci, zvědavost pohánějící k poznání a umění dobře spolupracovat, které žáci předvedli, jsou součástí naší budoucnosti. A mám nesmírnou radost z toho, že tomu rozumí i naše mládež,“ uvedl Petr Holzhauser z VŠCHT Praha, vedoucí projektu Amgen Teach v ČR.