Obce Libereckého a Ústeckého kraje se dohodly, že budou spolupracovat při stavbě cyklomagistrály podél řeky Ploučnice. Ta má na území Libereckého kraje měřit 70 kilometrů a pokračovat až do Děčína, kde se Ploučnice vlévá do Labe.
Myšlenka vzniku této cyklotrasy není nová. Už v roce 2003 Agentura regionálního rozvoje zahájila první jednání s obcemi, jimiž by měla cyklotrasa procházet. Pak na několik let vše utichlo.

„V minulém roce v souvislosti se vznikem Cykloráje Podralsko se znovu začalo o tomto projektu hovořit. Dohodli jsme se s mikroregionem Podralsko, že se k němu vrátíme,“ uvedl Luděk Suchomel, koordinátor projektu Cyklomagistrála Ploučnice.
V pátek se uskutečnila propagační jízda podél Ploučnice, které se účastnili představitelé měst a obcí obou krajů. „Jde o to, aby vznikla trasa, která vyhovuje všem. Účastí a podpisem memoranda starostové deklarují, že tuto myšlenku podporují,“ vysvětlil Luděk Suchomel.

„Memorandum podepsalo třicet starostů s tím, že se do budoucna zavazují spolupracovat na projektu,“ zdůraznil hejtman Libereckého kraje Petr Skokan.
O několik kroků napřed jsou Ústečtí. „Přede dvěma lety jsme zadali studii čtyř páteřních cyklostezek, a to podél Labe, Ohře, Ploučnice a v Krušných horách. Ty jsou našimi prioritami,“ předeslal vicehejtman Ústeckého kraje Radek Vonka. Kvůli vysokým nákladům (350 milionů Kč) se Ústecký kraj rozhodl, že bude investorem labské cyklostezky. „Právě malým obcím s nízkými rozpočty pomůžeme připravit dokumentaci až do stádia územního řízení.“
Část, která povede po území Libereckého kraje, má stát kolem sta milionů korun. „Budeme žádat o peníze z Evropské unie a bude velmi záležet na kvalitě projektu,“ komentoval náměstek hejtmana LK Radim Zika. Zatím nejsou jasné časové horizonty výstavby jednotlivých částí cyklomagistrály. Vše se bude odvíjet od finančních prostředků.

Luděk Suchomel také upozornil, že je řada detailů, které se řeší, například konkrétní trasa z Ploužnice do Mimoně. „Propojení mezi Mimoní a Ralskem zvolíme tak, aby to bylo přijatelné pro obě obce,“ ujistil Luděk Suchomel.
Skutečnost je taková, že právě cyklomagistrála Ploučnice by se mohla stát spojovací komunikací pro pěší a vyřešit tak dlouholetý problém. Lidé, kteří žijí v Ploužnici, používají k cestě do nedaleké Mimoně frekventovanou silnici. Jezdí tudy i například maminky s kočárky, když se nevejdou do autobusu. Zvlášť v zimě může být taková cesta velmi nebezpečná.
„My chceme vést trasu podél silnice, potřebujeme spojení pro pěší mezi Ralskem a Mimoní,“ řekl starosta Ralska Jindřich Šolc.

Mimoňský starosta František Kaiser by zase rád viděl trasu víc v přírodě. „Z hlediska užitečnosti je určitě lepší trasa podél parovodu. Pro milovníky přírody by byla lepší trasa, která vede kolem meandrů Ploučnice. Jak jsme dnes trasu projížděli, tak podle mého názoru je nejkrásnější část od průrvy Ploučnice právě k meandrům,“ vyjádřil se František Kaiser. Zároveň dodal, že určení trasy bude věcí priorit a očekávání.
Během pátečního výletu starostů a dalších politiků na kolech podél Ploučnice se stal i nepříjemný pád.
„Velký propagátor cyklomagistrály starosta Osečné Jiří Hauser při organizování pelotonu přibrzdil a spadl z kola. Má ulomený zub a poraněná ústa, pád naštěstí skončil bez otřesu mozku nebo horšího zranění díky tomu, že měl přilbu,“ popsal Petr Skokan.