S tou byly ale poměrně dlouho problémy. První etapu musel svazek obcí kvůli nekvalitně odvedené práci reklamovat. Jak uvedla předsedkyně dobrovolného svazku obcí Hana Moudrá, první etapa byla zkolaudovaná až po roce užívání. Firma Strabag musela nejprve odstranit reklamované závady, konkrétně například prorůstání vegetace, které způsobilo boule na čerstvě upraveném povrchu. Ty byly nebezpečné zvlášť pro bruslaře, kteří si cyklostezku oblíbili.
„Druhá část vede z Horní Libchavy do Volfartic a bude dlouhá téměř tři kilometry,“ připomněla Hana Moudrá. Tuto etapu cyklostezky staví firma Chládek & Tintěra z Litoměřic. Ke změně dodavatele přistoupil svazek obcí Varhany po řadě reklamací první etapy cyklostezky. Stavba bude stát jedenáct milionů korun.
Na investici se bude, stejně jako při předchozí etapě, finančně podílet také Státní fond dopravní infrastruktury, a to padesáti procenty. „Práce na II. etapě probíhají dle schváleného harmonogramu,“ říká Hana Moudrá. Asfaltový povrch na cyklostezce je kompletně hotov. „V současné době probíhají dokončovací práce, které se týkají montáže madel zábradlí a úpravy krajnice,“ popisuje referentka odboru rozvoje, majetku a investic Šárka Tomášková.
Práce pak budou završeny pokládkou dřevěného mostku. Předpoklad dokončení prací na II. etapě cyklostezky Varhany je přelom října a listopadu.
Rozvoji cyklostezek se chce věnovat i Liberecký kraj. Proto chce ještě v letošním roce rozdělit pět milionů korun. Libereckým krajem vede 2 200 kilometrů cyklotras, naprostá většina z nich je ale na silnicích nebo polních cestách. Kříží se také s frekventovanými komunikacemi, což na bezpečnosti cyklistům rozhodně nepřidává.
Pilotním projektem programu rozvoje cyklistické dopravy bude dobudování mezinárodní trasy Odra-Nisa. Kromě ní se připravuje i cyklomagistrála Ploučnice o délce 85 kilometrů. Její součástí se stane sedmnáctikilometrová cyklostezka Varhany.