Do konce letošního roku slibuje město sklářů zajistit a mít hotové veškeré podklady, aby mohlo požádat o finanční dotaci na stavební práce. A v roce 2023 zahájit stavbu první etapy cyklostezky v intravilánu města. Cyklistům má stezka nabídnout bezpečnou alternativu a odvést je z frekventované silnice I/9, kde denně projede 16 tisíc aut.

„Jet teď po hlavním tahu nikomu nedoporučuji, to je o život. Pokud chceme, tak se na kolech do České Lípy dostáváme přes Skalici a Manušice, nebo jedeme přes Bukovany,“ řekl aktivní cyklista Leoš Bém z Nového Boru.

Chystaná cyklostezka mezi Novým Borem a Českou Lípou je společným projektem obou měst. Projektová kancelář Vaner nabídla v rámci studie pro Nový Bor tři varianty, nejkratší je dlouhá 5,7 kilometru a nejdelší devět. Přednost dostala ta nejkratší, která hlavní silnici kopíruje.

Cyklostezka svaté Zdislavy.
Po zrušené trati i staré silnici. Práce na Cyklostezce sv. Zdislavy pokračují

Informaci o trase komentoval cyklista Martin Zeman z Nového Boru. „Zmíněná trasa podél I/9 není žádná výhra, při jízdě na kole nechci dýchat zplodiny výfukových plynů. Možná bylo lepší udělat jen bezpečnou trasu ze Skalice do Manušic, která by se tam napojila na cyklostezku Varhany,“ míní.

„Cyklotrasa má plnit hlavně dopravní funkci, tedy sloužit především obyvatelům obou měst a obcí podél trasy k bezpečné cestě do práce nebo do školy,“ řekl starosta Nového Boru Jaromír Dvořák. Předpokládá, že město bude mít ještě letos zpracovanou projektovou dokumentaci pro provedení stavby tak, aby příští rok mohlo požádat o dotaci Státní fond dopravní infrastruktury a v roce 2023 začít se stavebními pracemi na uvedeném úseku od křižovatky Husovy a Smetanovy ulice. Dále se napojí na ulici kpt. Jaroše a na druhou stranu po tamní přírodní koupaliště.

„Pro tento úsek už máme vyhotovenou společnou dokumentaci, která je nutná pro vydání územní a stavebního povolení. Současně probíhá inženýrská činnost,“ řekl vedoucí odboru rozvoje města na novoborském městském úřadě Jan Toms. Současně s tím probíhají práce na další etapě cyklostezky od koupaliště k hlavní silnici I/9 a do Chotovic.

Věznice Stráž pod Ralskem, 25. října 2021.
Mají nové zázemí. Dozorci se v bývalé školce učí, jak na agresivní vězně

„Kvůli složitosti některých majetkoprávních vypořádání ještě není daná finální trasa této etapy. Nicméně již nyní víme, že její část povede po pozemcích města kolem koupaliště, kde nezisková organizace Čmelák připravuje projekt Novoborské Amazonie,“ zdůraznil starosta Dvořák. Jak připomněl, Novoborská Amazonie – mokřadní park se soustavou mělkých tůní a vycházkovým okruhem – vznikne v zanedbané lokalitě podél potoka Šporky v sousedství koupaliště. „Cyklistům se tak při jejím průjezdu nabídne další zážitek,“ řekl starosta Nového Boru.

Ze strany města Česká Lípa se v současnosti podle mluvčí radnice Kristýny Kňákal Brožové zpracovává projekt pro stavební povolení českolipské části této cyklostezky, tedy v úseku Lada – Pihel. „Poté bude následovat výkup potřebných pozemků. Město Česká Lípa na trase nevlastní téměř žádné pozemky, bude proto třeba je získat od soukromých vlastníků. Jak bude fáze výkupů pozemků trvat dlouho, neumíme odhadnout,“ sdělila Deníku Kňákal Brožová.

Generál Petr Pavel.
Krizím nezabráníme, opakování chyb ale předejít můžeme, říká generál ve výslužbě

Začátek českolipského úseku je naplánovaný v křižovatce Dolní ulice se silnicí I/9 ve „Starých Ladech“, konec pak je na začátku obce Pihel, a to na křižovatce s účelovou komunikací před autobusovou zastávkou v obci. Ve směru z České Lípy na Nový Bor tedy cyklostezka povede po levé straně.

Přípravné činnosti na cyklostezce začalo v roce 2018 město Nový Bor, Česká Lípa se k projektu iniciativně přidala. Obě města pak společně financovala vypracování vyhledávací studie. Projekt a samotné vybudování cyklostezky na svém území si už každé město platí ze svého.