Její oficiální název zní „Zelená cyklomagistrála Ploučnice". Zelená proto, neboť se jeden z největších cyklistických projektů v Libereckém kraji má tematicky zaměřit na ochranu životního prostředí a faunu a flóru Horní i Dolní Ploučnice.

Jenže cyklomagistrála, která má procházet napříč celým Českolipskem až do Děčína, kde se má napojit na cyklomagistrálu Labe, má teď problém. Část trasy na Českolipsku vůbec podél řeky, po které dostala jméno, nepovede. Místo krás poříční přírody budou muset cyklisté, mnohdy rodiny s malými dětmi, dávat pozor, aby je nesrazilo auto.

Problémem, o kterém je řeč, je úsek z Novin pod Ralskem do Mimoně. Původní studie cyklomagistrály počítala s tím, že cyklisté pojedou po pravém břehu podél toku řeky. Teď je všechno jinak. Mikroregion Podralsko, který celou akci zastřešuje, nyní totiž připravil projekt, ve kterém trasa magistrály vede z Novin po silnici do Vranova a pak do Mimoně. Až tady by se měli cyklisté znovu potkat s Ploučnicí.

Nezbylo nic jiného

Podle Jiřího Hauzera, starosty města Osečná a předsedy mikroregionu Podralsko, může za změnu trasy nesouhlasné stanovisko Městského úřadu v České Lípě, odboru životního prostředí. „Tento úsek Ploučnice byl totiž v minulosti regulován v souvislosti s těžbou uranu a odbor životního prostředí plánuje, že se řeka v těchto místech vrátí do původního stavu a vzniknou tu meandry. Proto původní varianta cyklostezky dostala od úředníků v České Lípě zamítavé stanovisko a nám nezbylo nic jiného, než vymyslet jinou trasu," popsal starosta Hauzer.

Změna trasy proběhla velmi rychle vloni na podzim a už nyní je součástí nové projektové dokumentace. Na její vznik dostal totiž Mikroregion Podralsko krajskou dotaci, kterou musel do konce roku 2014 vyčerpat. I proto k oficiálnímu „vystěhování" cyklistů z přírody na silnici došlo takovým šmahem.

Zásah by byl hřích

Paradoxní je, že údajné úpravy a zmeandrování toku Ploučnice, které by se mělo realizovat i jako součást protipovodňových opatření, považuje za nesmysl i Povodí Ohře, pod které Ploučnice spadá.

„Vzhledem k tomu, že tím územím Ploučnice protéká zcela přirozeně, tak by to byl doslova hřích do toku řeky v těchto místech nějak zasahovat," uvedl na dotaz Deníku Jan Svejkovský, tiskový mluvčí Povodí Ohře. „V letech 2011 a 2012 jsme si nechávali zpracovat studii proveditelnosti protipovodňových opatření na Ploučnici, ale netýkalo se to jen vodního roku, ale i celého rozsáhlého území v jeho okolí a o těchto revitalizacích a zmeandrování toku se v té studii skutečně uvažovalo. Ale ta studie prokázala, že taková opatření by byla maximálně neefektivní."

Podle Svejkovského je zmíněná studie čerstvým a aktuálním materiálem, se kterým Povodí Ohře momentálně pracuje. „Nyní se podle ní připravují například suché nádrže na Šporce a Ještědském potoce, ale na samotné Ploučnici skutečně žádný zásah neplánujeme," potvrdil mluvčí Povodí Ohře.

Cyklisté tak byli s velkou pravděpodobností vystrnaděni na silnici kvůli něčemu, co se nikdy neuskuteční. Cyklostezka zřejmě bude, podobně jako na již hotovém úseku končícím v Novinách pod Ralskem, vyznačena na silnici vodorovným značením. Cyklisté tak budou mít sice svůj pruh, ale ten už tak úzkou silnici III. třídy zúží, takže pokud se v jeden moment setkají dvě proti sobě projíždějící auta, bude muset jedno z nich zajet i do pruhu pro cyklisty. Nelze tak vyloučit situace, které mohou vést i k neštěstím.

„Vzhledem k tomu, že tím územím Ploučnice protéká zcela přirozeně, tak by to byl doslova hřích do toku řeky v těchto místech nějak zasahovat."
Jan Svejkovský, Povodí Ohře

Změna trasy má dopady nejen pro uživatele budoucí cyklomagistrály, ale například i pro podnikatele v cestovním ruchu i obce v jiných částech Českolipska.

„Mám pocit, že jsou za tím nějaké intriky, kvůli kterým ke změně trasy došlo, jinak to nedává smysl," říká Pavel Tomášek, provozovatel hostince a penzionu U Zlaté lípy v Novinách pod Ralskem. „Toto je ukázkový případ věci, která by se správně měla plánovat odspodu a místo toho o ní rozhodují zájmy někoho nahoře. My jako podnikatelé v cestovním ruchu jsme ti, kteří potřebují tuto infrastrukturu, na kterou umíme navázat svoje služby, umíme se o lidi postarat. S námi by se mělo od začátku počítat, ale místo toho někdo něco nakreslí a takhle to bude bez ohledu na cokoliv."

Změna trasy také komplikuje plány obce Brniště, které začalo s přípravami „odbočky" cyklomagistrály Ploučnice, jež má vést přes Pertoltice, Velký Grunov, Hlemýždí, Brniště, Velký Valtinov a Jablonné v Podještědí směrem do Německa. Pokud odbočka skutečně vznikne, nebude se na Zelenou cyklomagistrálu Ploučnice napojovat v Pertolticích, jak se předpokládalo, ale až v Mimoni.