Cyklostezka, která na místě zrušené dráhy propojila v roce 2013 Českou Lípu a Kamenický Šenov, se stala oblíbenou cestou nejen pro cyklisty. Lidé si však stěžují, že údržba je nedostatečná a po vichřicích bývá dlouho hůře sjízdná. Tomu by měl předcházet člověk, kterého v současnosti hledá provozovatel cesty, Dobrovolný svazek obcí Cyklostezka Varhany (CV). S údržbou pomohou také vězni.

„Město Česká Lípa se stará jen o tu část cyklostezky, kterou má na svém území, jedná se jen o pár kilometrů, přesto je to celý rok trvající práce. Za dobrovolný svazek obcí v současné době hledáme manažera, který by se průběžně staral o zajištění úklidu, řešení reklamací a nevyřešených majetkových věcí a v neposlední řadě o jednání s příslušnými úřady," říká starostka České Lípy a zároveň předsedkyně Dobrovolného svazku obcí CV Romana Žatecká s tím, že podle ní by měla cyklostezka mít nějaký personál, který se o ni bude pravidelně starat.

Svazek obcí nabízí pro hledaného manažera zajímavou hodinovou mzdu 150 až 200 korun, má to ale háček v tom, že se jedná o dohodu o provedení práce, která je limitována třemi sty hodinami ročně. Nejedná se tedy o hlavní úvazek. Vybraný manažer bude mít za úkol minimálně desetkrát za rok stezku zkontrolovat. Inspekci trasy bude muset provádět rovněž následně po silných větrech a přívalových deštích. Měl by se ucházet také o nové dotace, které zainvestují zlepšení komfortu pro všechny uživatele stezky, a dále se postará o celkovou udržitelnost projektu.

Ze Stráže do přírody

S údržbou cyklostezky pomohou v blízké době i chovanci nápravného zařízení ve Stráži pod Ralskem. Připojí se tak k pracovníkům TV Facility, která se stará i o údržbu zeleně v České Lípě.

„Pracovníky zmíněné firmy jsme dnes schopni promptně poslat na stezku, pokud si to situace vyžaduje, a minimálně dvakrát ročně je potřeba velký úklid a údržba. Nově jsme uzavřeli dohodu s vězeňskou službou o vzájemné spolupráci. Chceme využít vězně, aby každý víkend alespoň českolipský úsek uklidili," říká Romana Žatecká.

Bývalá trať

Cyklostezka Varhany se začala budovat v roce 2007 na místě zrušené železniční tratě spojující Českou Lípu a Kamenický Šenov. Poslední pravidelný osobní vlak projel po kolejích v podvečer 29. září 1979. Profil trati je ve směru od České Lípy plynule stoupající a díky tomu se stala ideální pro stavbu cyklostezky.

Mnozí in-line bruslaři by při zdolávání téměř pětatřiceti stupňového stoupání u Mistrovic mohli namítnout, že jim ideální nepřipadá, ale jen do chvíle, kdy jsou za svůj sportovní výkon odměněni pohledem na čedičový masiv Panské skály a také sedmnácti kilometrovou jízdou z kopce na cestě zpět.

Myšlenka propojení obcí a dvou významných měst pomocí cyklokoridoru se datuje již od roku 2001, kdy za tímto účelem byl založen dobrovolný svazek obcí. V tom figurují kromě České Lípy a Kamenického Šenova i obce Nový Oldřichov a Volfartice. Na cestě se mohou lidé zastavit u zajímavostí v napojených obcích a také si zde již našly své místo stánky s občerstvením, které poskytují žíznivým turistům všeho druhu potřebné osvěžení. Díky projektu tak došlo i k drobnému oživení lokální ekonomiky a turistického ruchu.