Máchovo jezero je se svou rozlohou 284 hektarů jediným místem v Libereckém kraji, kde mohou plout velké výletní lodě. Místní flotila má čtyři. Nejstarší z nich je Jarmila alias Marie z roku 1924, která pochází z Berlína, stejně jako o šest let mladší a o maličko větší Hynek (Tista). Jarmila i přes svůj „věk“ pořád slouží, i když nevyjíždí nijak často. Šestnáct a půl metru dlouhá loď, která pojme 60 pasažérů, oslavila své narozeniny letos v červnu, kdy na její počest vyplula celá flotila.

close Výletní loď Máj brázdí Máchovo jezero už 65 let. V roce 2019 se vracela na vodu po periodické prohlídce ponoru a pláště lodi. info Zdroj: Deník/Petr Pokorný zoom_in Výletní loď Máj brázdí Máchovo jezero už 65 let. V roce 2019 se vracela na vodu po periodické prohlídce ponoru a pláště lodi.Největší a jakousi vlajkovou lodí je 80 tunový Máj, vyrobený v roce 1959 ve Štěchovicích přímo pro Máchovo jezero. Jeho spuštění na hladinu proběhlo v létě téhož roku ve Starých Splavech a byla to velká sláva. Před deseti lety prošla loď kompletní rekonstrukcí, během které se vrátila své původní podoby z konce 50. let.

Nový kabát měli Máji původně „ušít" v některé z tuzemských loděnic. Přeprava osmdesátitunového kolosu by však celou opravu notně prodražila, proto práce probíhaly jen pár metrů od přístaviště, v areálu dokského jachtklubu.

„Nikdy předtím se tato loď z prostoru jezera nevytahovala. Bylo to ale také díky tomu, že Máchovo jezero se pravidelně vypouštělo a řadu oprav na ní bylo možné udělat, když bylo jezero vypuštěné," vysvětlil již dříve Vladimír Reichert, šéf společnosti Regata Máchovo jezero, která lodní dopravu v Doksech provozuje. Na břehu bylo plavidlo také loni v zimě, kdy probíhala oprava poškozeného šroubu.

close Vůbec první výletní lodí na Velkém rybníku, dnešním Máchově jezeře, byl v roce 1920 parník Greif. info Zdroj: Regata zoom_in Vůbec první výletní lodí na Velkém rybníku, dnešním Máchově jezeře, byl v roce 1920 parník Greif.Mezi turisty je Máj nejžádanější. Pojme až 250 pasažérů. Druhá největší loď Racek, vyrobená v roce 1966 v Budapešti, jich naráz sveze „jen“ 160. Tento model přezdívaný lodníky „Maďarka“ je v republice asi nejrozšířenější. Tyto dvě lodě se starají o vyhlídkové jízdy po jezeře. V červenci a srpnu vyplouvají čtyřikrát denně z přístaviště v Doksech a jednou plavba startuje ve Starých Splavech.

Oblíbené jsou také letní večerní plavby při západu slunce, na které vyplouvá Máj každé úterý, čtvrtek a sobotu. Pravidelnou dopravu mezi osmi přístavišti na někdejším Velkém rybníku obstarává Hynek s kapacitou 70 lidí. Cestující mohou v letních měsících využít šesti spojů každý den.

Historie výletních lodí na Mácháči sahá do roku 1920, kdy hladinu jezera začal poprvé brázdit malý dýmající parník Greif, jak dokládají dobové fotografie.

Proč je na zádi Máje nápis „Děčín"? Jedná se o místo, domovský přístav, kde je loď evidována. Dle "Řádu plavební bezpečnosti na vodních cestách ČR", ale i kdekoliv jinde na světě, musí být vyznačen na obou bocích zadní části plavidla nebo na jeho zádi. Po něm následují poznávací písmena státu, v němž je místo evidence.

Mohlo by vás zajímat: Langoše vládnou plážovému menu u Mácháče, pod stovku se dostanete stěží

Máchovo jezero: Langoše vládnou plážovému menu. Sinice komplikují koupání | Video: Ladislava Sdrzallek