O budoucnosti středního školství by měli spolurozhodovat také zaměstnavatelé. Vyplynulo to z diskuse na semináři pořádaném Libereckým krajem k reformě vzdělávání.

Jaké budeme potřebovat lidi? Budou mít kde pracovat? Tak by se podle personálního ředitele firmy TRW Automotive Vladimíra Zákouckého měli ptát ti, kdo o budoucnosti středního školství rozhodují. „Liberecký kraj už dávno není krajem textilu a sklářství. Je industriální,“ pokračoval Vladimír Zákoucký.

A pustil se také do kvality vzdělávání. „Na montážních linkách u nás pracují absolventi středních ekonomických škol. Účetní dnes nahrazují počítače,“ shrnul své poznatky z praxe manažer firmy.

Pomůžeme školám s novinkami

K jeho názoru se přidal i František Fiala ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví. „Potřebujeme, aby na trhu práce byl dostatek kvalitních lidí, abychom si mohli vybírat,“ předeslal. Svaz podnikatelů ve stavebnictví nabízí užší propojení školy a praxe.

„Nabídli jsme středním stavebním školám, aby vstoupily do našeho svazu. Jsme ochotni spolupodílet se na materiálním vybavení škol, průběžném dovzdělávání učitelů v nových technologiích, nabízíme i exkurze,“ popsal František Fiala, co by si přáli, aby absolventi byli použitelní pro praxi.

Právě špatné rozvržení vyučovaných oborů je podle náměstka hejtmana Radka Cikla jedním z nejpalčivějších problémů našeho středního školství. Nejhůře je na tom Jablonecko.

Jenže na technické obory se mnoho žáků nehlásí. Ředitel Střední školy řemesel a služeb v Jablonci nad Nisou František Lufinka se domnívá, že chybí praktická výchova na základních školách. „Když studenti v patnácti letech nikdy neviděli vrtačku nebo šroubovák, pak je už pozdě lámat je ke studiu technických oborů. Podpora technického vzdělávání přišla příliš pozdě.“

Návrh optimalizace středního školství projde znovu dalším posouzením. V příštím školním roce v Libereckém kraji zůstane vše při starém. Změny začnou až od školního roku 2012/2013.

Na tom, že se systém školství musí změnit, se shodují jak politici tak i ředitelé škol a zaměstnavatelé. Například podle diagnostika Jiřího Haldy se v minulosti stalo několik chyb. Jednou z nich je přemíra osmiletých gymnázií, další pak zrušení zvláštních škol. „A tak stoupá cena lidské práce a klesá hodnota vzdělání,“ řekl.