Dotknout se nyní totiž má i územního pracoviště daňového úřadu v Novém Boru, v rámci Libereckého kraje pak i v Tanvaldu a Frýdlantu. Přes zvěsti o úplném rušení vytipovaných úřadů centrála popírá, že by pracoviště v Novém Boru chtěla zrušit. Slibuje, že dostupnost a kvalita služeb zůstane pro lidi zachována i po zavedení takzvané optimalizace.

„Finanční úřad by tady měl zůstat, už jen proto, že je tu řada drobných živnostníků, navíc to není pracoviště jen pro Nový Bor, ale pro celý region, oblast s 26 tisíci obyvateli,“ prohlásil novoborský starosta Jaromír Dvořák (Starostové pro Liberecký kraj).

Podle něj nelze vše vyřídit elektronicky, ostatně to ani většina lidí nevyužívá a omezením či zrušením úřadu lidé přijdou o možnost konzultace. „Osobní projednání je potřeba u celé řady různých dalších daní, byť se s nimi člověk setká třeba dvakrát v životě, potřebuje poradit. Naprostá většina generací, i když už je třeba počítačově zdatná, tohle prostě nezvládne. Proto je potřeba, aby tady takové kontaktní místo pro občany zůstalo, když stát vyžaduje platit daně,“ zmínil Dvořák.

Za Nový Bor a další obce z oblasti požádali ve věci zachování služeb novoborského finančního úřadu Liberecký kraj.„Nejsem proti digitalizaci ani ubývání úředníků, ale myslím si že by se nejdříve mělo začít 'černými dušemi' v Praze a pak teprve omezovat či likvidovat ty úřady, které lidem pomáhají, jsou jim blízké a jsou tu – v terénu – pro v jejich prospěch,“ řekl Dvořák.

Starostové si už zjistili od kolegů z jiných měst, kde funguje „optimalizovaný berňák“, respektive pouze podatelna v režimu dva plus dva, že občané jsou s takovými službami nespokojeni.

„Bytostně nesouhlasím, aby se takovéto instituce rušily a zhoršila se jejich dostupnost pro občany. To se týká i stavebních úřadů. Ministerstvo financí a další ministerstva bobtnají, a tak je potřeba někde šetřit,“ zlobil se starosta Cvikova Jaroslav Švehla (ODS).

Jak ujistila mluvčí Finančního úřadu (FÚ) pro Liberecký kraj Zdena Výmolová Kodlová, Finanční správa ČR žádné své pracoviště rušit nebude a dostupnost a kvalita služeb zůstane i po optimalizaci pracovišť pro lidi zachována. Podle návrhu optimalizace je plánováno v roce 2020 převést 34 pracovišť FÚ do takzvaného režimu dva plus dva.

„To znamená, že činnosti těchto pracovišť budou zajištěny v úředních dnech minimálně dvěma pracovníky a v případě potřeby, zejména v obdobích podávání daňových přiznání, budou pracoviště personálně i termínově posílena,“ popsala mluvčí. Podle ní jde zatím o předběžný návrh, o kterém generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová průběžně jedná se starosty a starostkami dotčených obcí.

Sama Richterová před nedávnem pro Českou televizi uvedla, že proces nepovede ani k vylidňování venkova, ani k omezení služeb pro občany. „Obcím nabídneme, které služby jim budeme poskytovat zejména pro občany, protože jsou to územní pracoviště, kde máme zmapováno, jaké služby jsou nejžádanější, takže se budeme snažit jim vyjít vstříc a dohodnout se,“ tvrdila generální ředitelka.

Zároveň přiznala, že omezení spočívá v tom, že úředníci nebudou dostupní každý den, nicméně to podle ní není u finanční správy standardem: „V úřadech dodržujeme režim úředních dnů pondělí a středy, ostatní dny si zvou pracovníci lidi k návštěvám. Ovšem předpokládáme i elektronizaci.“

Podle Richterové správa díky těmto opatřením ušetří na provozu 150 milionů korun a zeštíhlí o zhruba 490 pracovníků. Zároveň připomněla, že první vlna optimalizace finančních úřadů proběhla už v roce 2016 a v režimu dva plus dva již tři roky úspěšně pracuje 23 územních pracovišť. Konkrétní informace o podobě optimalizace organizační struktury mají být k dispozici až po projednání a schválení rozpočtu na rok 2020.