„Naši situaci, důvody protestu jsme několikrát s kolegy probírali. Většina sboru, i ti mladí, se nakonec shodla, že nemá smysl, aby polovina stávkovala a druhá hlídala děti, co by přišly. Taková stávka by se míjela účinkem,“ komentuje předsedkyně místní odborové organizace Marie Chadimová, která v sídlištní škole učí od jejího vzniku v polovině 80. let. Podle ní je jednodenní stávka symbolickým vzkazem vládě i veřejnosti. Ke komentářům, že je akce připravená narychlo a v nevhodný čas, dodává: „Ono se to nehodí nikdy.“

Jak tvrdí, učitelům neúměrně přibylo povinností i problémových žáků. Postavení současných kantorů vnímá jako nezáviděníhodné, i když za poslední roky jistý posun k lepšímu v platovém ohodnocení nastal. „I tak se noví učitelé a absolventi neobjevují. Nedávno tady učení vzdala po měsíci mladá kolegyně,“ dokládá Chadimová. „Stále více rodičů i dětí s námi jedná jako s póvlem, vysmívají se našim platům,“ přiznává Chadimová.

Stávka učitelů
Část škol na Českolipsku kvůli celostátní stávce omezí svůj běžný provoz

Systém se podle ní blíží kolapsu, tedy pokud stát nebude poctivě usilovat o zvyšování prestiže učitelského povolání a nebude rázně postihovat rodiče, kteří se nevěnují svým dětem. „Zatím politici jen řeční a předvádí svoji nekompetentnost,“ tvrdí odborářka. Na druhou stranu se hodně rodičů pedagogům nediví, že na poměry a úpadek školství poukazují. Podle zkušené učitelky jsou prý největší problémy s rodiči, kteří řádně nepracují a navíc své děti zanedbávají, nezajímají se o jejich vzdělání. „Ti řvou nejvíc a teď například prohlašovali: Co já s nima budu doma dělat?“ přibližuje Chadimová.

„Sliby byly jasné, ale najednou je vláda přejde, změní, to není fér jednání a právě proto jsme do stávky vstoupili,“ říká učitelka a speciální pedagožka Věra Zoubková. Ač sama není členkou odborové organizace, protest jednoznačně podporuje. Znechucena je z příspěvků na internetu, jak část lidí na učitele nahlíží. 

„Kdokoliv, co nás soudí, by si měl vyzkoušet, co to dnes znamená učit. Jsme neustále pod tlakem, ve stresu, práce náročnější víc a víc, s ohledem na inkluzi, ale i mnoho velké byrokracie. Vše musíme dokládat, vyplňovat dotazníky, podávat zprávy, vybírat peníze, jednat s rodiči a mnoho dalšího. Nebýt toho, že jsem vždy chtěla tuto práci dělat, utekla bych jinam,“ vyznává se Zoubková a zodpovídá otázku, proč je ve sboru naprostá většina žen. „Chlap, ač dokončí pedagogickou fakultu, hledá práci mimo školství, ví, do čeho jde, a že rodinu tady uživí jen ztěžka,“ podotýká.

Ilustrační fotografie.
Tma se stává ohroženým druhem. Upozorňuje na to i Jizerská oblast tmavé oblohy

Matka žákyně zdejší páté třídy Andrea Lorencová vzala mimořádné uzavření školy s nadhledem. „Věděli jsme o stávce včas, hlídání jsem neměla, ale vzala jsem si dovolenou a jdeme s dětmi vyřídit nějaké nákupy,“ říká mladá matka. Ze základních škol Českolipska se do stávky zapojili i učitelé a zaměstnanci ZŠ Pátova v České Lípě, ZŠ U Lesa v Novém Boru a ZŠ v Dubé.

„Problémem je výše platů. Průměru, který avizuje ministerstvo školství, dosahují jen dva starší pedagogové. Zvýšení v roce 2021 na 130 % průměrné mzdy nedosáhneme ani náhodou. Pedagogové jsou vysokoškolsky vzdělaní lidé a platy neodpovídají této skupině,“ upozorňuje ředitelka školy v Dubé Jindřiška Skalická.

Podle ředitele ZŠ Jižní v České Lípě Jana Policera jeho škola fungovala, protest byl symbolický. Mezi tamními pedagogy panuje většinový názor, že se mají nejprve řešit tarifní platy a dostat se na důstojnou úroveň. „Procenta a průměry jsou zavádějící. Důležitá jsou absolutní čísla,“ míní Policer. Jak upřesnil, aktuálně má nastupující učitel ve 12. platové třídě 28 630 korun a když odchází do důchodu, bere 37 330 korun. „To považuji u oboru, který je pro všechny vlády prioritou, za smutné,“ dodává Policer.

Hlavní budova Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa.
Zastupitelé Lípy finančně podpořili českolipskou nemocnici i sociální služby

Na středních školách studentům výuka neodpadla. I když na českolipském gymnáziu, které navštěvuje 480 studentů, se ke stávce připojila polovina zaměstnanců. Škola ale zajistila výuku v omezeném rozsahu. „Zvládli jsme to jen tak tak,“ potvrzuje zástupce ředitelky Radim Fojtů.

Odboráři stávkují kvůli nesouhlasu s vládou schváleným zvýšením tarifní složky učitelských platů o 8 %. Původně požadovali růst o 15 %, nyní usilují alespoň o 10 %.