I když je docházka do školy nadále dobrovolná, velká část žáků z prvních stupňů základních škol na Českolipsku v pondělí přišla s nadšením. Ředitelé škol a učitelé se museli vypořádat s řadou mimořádných organizačních opatření. Třídy nyní například mohou mít pouze 15 žáků, někde se proto školy nevyhnuly dělení do skupin. Někde děti přichází do školy i na odpolední blok.

„Obešel jsem si všechny třídy a natěšení a radost dětí z návratu do školy bylo velké a neskrývané,“ sdělil Vlastimil Tuťálek, ředitel Základní školy Karla Hynka Máchy v Doksech. Do jeho školy se v pondělí vrátilo 40 % žáků prvního stupně, které pedagogové rozdělili do 10 dopoledních a čtyř odpoledních skupin.

„Učitelé opakují učivo. Svěřence oceňují za to, co se doma naučili, vyzdvihují dovednosti, které využili, aby uplynulé období zvládli,“ uvedl Tuťálek. Podle něj počítají během tohoto týdne s určitým adaptačním režimem, aby si děti zase na školní vyučování se zvoněním zvykly. „Aktivity v odpoledních žákovských skupinách budou zaměřeny na zájmovou činnost a odpočinkové aktivity,“ poznamenal ředitel.

Ředitelka Základní školy ve Skalici u České Lípy Michaela Ladýřová si pochvalovala, že téměř všichni žáčci z prvního stupně uvítali možnost přijít zase do školy. Jak sborově potvrzovali „páťáci“, které zrovna učila, koronavirové volno už je dávno nebavilo a stýskalo se jim po spolužácích i kantorech. „Překvapením pro mě je, že i deváťáci včetně těch, co se na střední školy nepřipravují, do školy už dva týdny poctivě chodí,“ doplnila Ladýřová.

Do školy v obci Okna, která se v době svého uzavření proslavila interaktivní výukou včetně vysílání učitele Milana Bárty, přišlo v pondělí třicet žáků prvního stupně. Největší zájem o docházku byl u prvňáčků a druháků. Kromě běžné výuky pokračuje v Oknech i výuka on-line. A to jak unikátní výuka pana Bárty, tak i on-line výuka dalších vyučujících, i asistentů pedagoga, kteří působí u dětí se speciálními potřebami.

„Organizace paralelní výuky byla docela složitá,“ uvedla ředitelka Iveta Myšková. Školní hodiny zde mají naplánované -pokud to počasí dovolí – venku, na velké zahradě a také v lese. „V pondělí jsme se samozřejmě zaměřili na povídání a sdělování zážitků, dál budeme pokračovat ve výuce základních předmětů,“ dodala Myšková. V Oknech každou středu čeká děti celodenní výtvarný, či přírodovědný projekt.

Do největší ze škol okresu, která je na sídlišti Špičák v České Lípě, po nucené přestávce zamířila polovina dětí z přípravek a 1.až 5. tříd. „První den přišlo 215 dětí,“ vyčíslil ředitel školy Libor Šmejda.

Jeho kolega Karel Minařík z českolipské ZŠ v Partyzánské ulici informoval, že do lavic se na Svárově vrátilo 167 žáků z 239 žáků 1. stupně. Z nich vytvořili 16 skupin na dopolední vyučovací blok. A čtyři skupiny pro odpolední blok. „Pro potřeby výuky jsme vybudovali na zahradě 'výuková hnízda' jako mobilní zahradní stany, učebny v přírodě, pozorovatelny a podobné,“ řekl Minařík, který také předpokládá, že případě příznivých podmínek část výuky proběhne v blízkém okolí školy.

Žáci ze ZŠ Jižní v České Lípě také dorazili v předem nahlášeném počtu, z 200 jich v pondělí usedlo do lavic 130. „Dopolední část proběhla v naprosté pohodě a radosti a oběd ve školní jídelně jsme zvládli se všemi nařízeními a doporučeními také skvěle,“ konstatoval ředitel školy Jan Policer.

Všechny oslovené školy i nadále pokračují v distančním vzdělávání pro ostatní žáky, kteří zůstávají doma.