Na přelomu února a března udeřily v České republice arktické mrazy. Ráno bylo mnohde i méně než 15 stupňů Celsia. Přesto byla spolehlivost železničního provozu vysoká. I na severu Čech.

„Bez větších komplikací jsme na železnici prožili před několika týdny přívaly sněhu i současné mrazivé počasí,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Mrazivé počasí v uplynulém týdnu nebylo příčinou žádné mimořádné události na železnici,“ potvrdil také mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

K opravě porušeného vedení plynu dojde až příští týden. Mezitím dělníci kopou v centru České Lípy už třetí jámu.
Opravu úniku plynu v centru Lípy protahují kvůli setrvalým mrazům

Přes velké mrazy dojelo do cílové stanice bez zpoždění více než 90 procent vlaků. „Plnění jízdního řádu se pohybovalo ve čtvrtek 1. března na úrovni 90,6 %. Týden předtím to byl zhruba o 3 až 3,5 % lepší výsledek,“ zdůraznil Šťáhlavský.

Závady způsobené mrazem trápily kromě řidičů aut i železničáře. „Mohou být například problémy se zanášením palivových filtrů u motorových vlaků, přestože používáme zimní naftu a aditiva. Problémem je i zamrzání dveří a vzduchových obvodů,“ popsal Šťáhlavský.

VYTÁPĚNÍ VOZŮ SE PRODLUŽOVALO

Zpoždění vlaků někde způsobilo i to, že dráhy musely vyřadit netopící vůz z připravené soupravy. Navíc, čas nutný k vytopení vagonů se v silných mrazech prodlužuje. Běžně trvá 90 minut, ale pokud teploty klesnou pod 18 stupňů, předtopení vozu může zabrat i tři hodiny.

V silných mrazech se některé vozy porouchaly. Například v úterý 27. února v České Lípě museli ráno kolem půl sedmé odřeknout vypravení osobního vlaku kvůli závadě lokomotivy. V Liberci ráno měl osobní vlak do Černous zpoždění zhruba 40 minut. V jiných případech se zpoždění pohybovalo od 5 do 15 minut.

Ledová rarita v Novém Oldřichově.
Když voda a mráz čarují

Horší situace byla na trati z Liberce do Ústí, a to v úseku od Jablonného v Podještědí po Křižany. Kvůli poruše lokomotivy osobní vlak a také rychlík nabraly po 100 minutách zpoždění a další osobní vlak musely dráhy odřeknout.

Ve velkých mrazech občas dojde k lomům kolejnic. Třeba v pondělí 26. února jich železničáři v Česku evidovali hned třináct.

„Dva z nich byly na Liberecku, další případy jsme zaznamenali také například na Vysočině,“ uvedla Kateřina Šubová ze Správy železniční dopravní cesty.

Na severu Čech zaznamenali železničáři 26. února lom koleje na trati Turnov - Sychrov a Liberec - Jeřmanice. V obou případech se objevil lom kolejí večer při výrazném poklesu teploty mezi 18. a 19. hodinou. Vlaky musely zastavit a pro cestující přijely autobusy.

Plyn. Ilustrační foto.
Kvůli mrazu výrazně stoupla spotřeba plynu. Lidé nezaplatí více, slibují plynaři

Šubová doplnila, že i přes týdenní mráz SŽDC nezaznamenala větší zpoždění a komplikace v železniční dopravě. „Nejednalo se totiž o náhlý prudký pokles teplot, který je pro železniční infrastrukturu náročnější,“ vysvětlila Šubová.

Železniční provoz v silných mrazech
V pondělí 26. února, kdy byl dopad mrazu na provoz železnice zřejmě největší, se z více než 7 700 spojů v cílové stanici zdrželo o více než 60 minut jen 8 vlaků (cca 0,1 %), zdržení 31 až 60 minut mělo 53 vlaků (0,7 % všech spojů) a 179 vlaků se zpozdilo o 16 až 30 minut (2,3 % ze všech vlaků). Jízdní řád byl splněn celkově na 88,7 %.