„Firem, které si systém do služebních aut pořídily, prudce přibývá hlavně v posledních pěti letech. Po celém Česku máme asi dva tisíce zákazníků,“ říká Tomáš Hoplíček, jednatel firmy HI Software Development, která jako jedna z několika společností systémy GPS do firemních aut dodává. „Všichni šetří, kde mohou. Dosud měla řada firem používání služebních aut jako benefity pro zaměstnance, teď to ale přísně hlídají. Ušetřit mohou až tisíce měsíčně,“ dodává.
Soukromé jízdy čerpají velké sumy
Systém funguje tak, že si firma nechá do auta namontovat speciální krabičku. To stojí kolem sedmi tisíc korun, záleží na nabídce konkurence. Krabička je nenápadná, řidič o ní ani neví – a je sledovaný.
Firma platí za krabičku poplatek 180 korun měsíčně, za což získává přistup do speciální databáze, kde zjistí, kdy a kde s jejím autem zaměstnanec jezdil. Speciální jednotky, které se vmontují do auta, sledují stav tachometru, ale také množství pohonných hmot v nádrži. Často využívanou službou se nyní stala statistika soukromých jízd, která je zpracovaná do přehledné tabulky a vedení firmy ji dostane e-mailovou poštou.
„Majitel má tak okamžitý přehled o počtu ujetých kilometrů v nepracovní dny, což jsou víkendy a svátky,“ dodává Hoplíček s tím, že řidič nemůže fungování systému nijak ovlivnit. Řada firem systém využívá, pokud má podezření, že zaměstnanec služební auto využívá ke svým soukromým účelům.
To ale firmy většinou nepřiznávají. Podle nich jde hlavně o to, mít o autech přehled a snadněji vyúčtovávat jednotlivé cesty. „My to nepoužíváme na sledování lidí, ale na rozlišení soukromých a služebních cest,“ říká například mluvčí České rafinérské Aleš Soukup. „Zjednodušilo nám to evidenci. Pokud zaměstnanec jede služebním autem z domova do práce, je to soukromá cesta,“ upozorňuje.
Kolik firem na severu Čech tento systém využívá, nejde přesně zjistit. Některé to totiž dělají tajně. GPS má například Dopravní podnik města Děčín, a to asi u osmdesáti aut, u devadesáti aut Česká rafinérská z Litvínova, mezi uživateli najdeme třeba i varnsdorfskou firmu Noprosa. V Liberci je to společnost Integra stavby Liberec.
„GPS jsme tajně nechali namontovat do auta jednoho našeho zaměstnance. Měli jsme podezření, že o víkendu jezdí služebním autem na chatu – což se nakonec i potvrdilo,“ popisuje své zkušenosti podnikatel Josef z České Lípy. Své příjmení i jméno firmy zveřejnit nechce, pomocí GPS teď totiž sleduje více svých firemních aut.
Jak jsou sledováni, najezdí autem míň
„Je to docela zajímavé. Když lidé vědí, že jsou pod kontrolou, jezdí málo. Když to ale netuší, využívají služební auto prakticky nepřetržitě,“ dodává českolipský podnikatel.
Firma Integra stavby Liberec má sledovací zařízení namontováno už pět let do čtyřiceti firemních aut, včetně pracovních strojů, například bagrů a nákladních vozů. „Díky tomuto zařízení, které současně plní funkci elektronické knihy jízd, máme přehled o tom, kde naše auto zrovna je. Pokud se něco stane, když si třeba někdo na nás stěžuje, že jsme mu rozbili naším strojem okénko u auta, pak máme GPS jako důkaz, kde se naše auto zrovna nacházelo,“ vysvětlil vedoucí dopravy firmy Petr Cyrus.
Zaměstnanci o sledovacím zařízení vědí, a tak je nemyslitelné, aby si třeba vyjeli firemním bagrem o víkendu někam na melouch. „Jedno GPS nás stálo od 8 do 15 tisíc korun. Ale firmě se zařízení vyplatilo, původní investice se nám už bohatě vrátila,“ podotkl Petr Cyrus. „Zaměstnanci si dávají pozor. Přesto jsme za těch několik let pár nepoctivců načapali, a ty neminul postih. Pokud někdo poruší daná pravidla, hrozí mu i výpověď,“ dodal.
S přispěním Zuzany Minstrové