Nový argument ve svém boji za omezení či úplný zákaz průjezdu kamionů po silnici II/262 mezi Českou Lípou a Děčínem mají obyvatelé postižené obce Horní Police. Na jejich podnět provedla v obci měření hluku Krajská hygienická stanice z Liberce. A výsledky daly částečně za pravdu Hornopolickým.

„Ale pouze v nočních hodinách," upozorňuje Zuzana Balašová, mluvčí Krajské hygienické stanice. „Výsledky měření totiž prokázaly dodržení nejvyšší přípustné hladiny akustického tlaku pro denní dobu, ale současně bylo prokázáno překročení nejvyšší hladiny akustického tlaku v noční době."

Není pochyb, že překročení hluku v obci mají na svědomí především kamiony a těžká nákladní auta. „Je to tady opravdu neúnosné. Silnice prochází napříč celou obcí a v některých místech ani nemá předepsanou šířku tři metry. Když se tu míjejí dva kamiony, jeden z nich musí najet na chodník podél domů, aby se oba na centimetry přesně vyhnuly," popisuje Marie Marysová, starostka Horní Police.

Podle ní trpí především lidé, kteří obývají přízemí nebo první patro. „Kdyby otevřeli okno, mohli by přelézt rovnou na kamion. Tak blízko od jejich domů zdroj hluku jezdí," dodala starostka. Výsledky měření, které nechali provést krajští hygienici, ji překvapily. „Čekala bych, že k překročení hlukových limitů dojde i přes den."

Měření probíhalo už ve druhé půlce června u vytipovaného soukromého objektu v Horní Polici. Hygienici měřením pověřili laboratoř Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem.

Kraj musí lidem v Polici pomoct

Na výsledky teď musí zareagovat Liberecký kraj, respektive Krajská správa silnic. Zákon totiž říká, že vlastník, popřípadě správce komunikace jsou povinni zajistit, aby hluk nepřekračoval hygienické limity. Variant, jak toho docílit je více.

„Jedna z nich je vybudování protihlukových bariér, ale to u nás nepřichází v úvahu. Vlastník silnice by také mohl obyvatelům zaplatit nová, hlukově těsnější okna. Anebo odklonit dopravu tak, aby už hluk v obci nenarůstal," vyjmenovala Marie Matysová.

Liberecký kraj si nyní ve spolupráci s Ústeckým krajem nechává zpracovat studii, která by měla odhalit, co se na Českolipsku stane a které oblasti to nejvíc zatíží, pokud by došlo k omezení či zákazu jízdy kamionů na silnici II/262.

Dá se čekat, že výsledky této studie pak využije pro narovnání kritické situace v Horní Polici.