Metodické centrum pro předškolní vzdělávání vzniklo v Mateřské škole Arbesova v České Lípě. Výuka pomocí digitálních a interaktivních technologií děti lépe připraví do první třídy a navíc je zábavná. Centrum je součástí projektu Školka hrou organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB). Českolipská školka je jedinou v kraji, která se rozhodla novou metodu používat.
„Učím už patnáct let, s touto metodou jsem se seznámila v červnu na školení. Strašně se mi to líbí, vidím na dětech, jak jsou nadšené," říká jedna z učitelek MŠ Arbesova.
Projekt Škola hrou poskytuje mateřským školám nejen tištěné a elektronické publikace, ale především metodickou podporu ve formě praktických školení. „Projekt vznikl s myšlenkou inovovat předškolní vzdělávání. Je i posunem k moderní době a k tomu, co současné děti obklopuje. Chtěli jsme, aby se děti naučily pracovat nejenom s technologiemi, ale i s nástroji digitálního vzdělávání a aby lépe třídily a využívaly získané informace," popisuje projekt Miluše Vondráková, vedoucí metodička pro primární a preprimární edukaci.
Je to výzva
Na slavnostní otevření metodického centra v České Lípě dorazilo několik učitelek z dalších mateřských škol. Zajímaly se, co vše se dá díky novým postupům děti naučit.
Hlavní činností centra v České Lípě totiž budou semináře a poskytování metodické pomoci ostatním mateřským školám v celém regionu. „Je to pro nás výzva a současně podnět k dalšímu rozvoji," říká Pavlína Černá, ředitelka mateřské školy.
Místní děti také přítomným předvedly alespoň zlomek toho, co se v metodickém centru dá udělat. „My tady máme detektory kovu. Poslechneme si úkol, co máme udělat, a ten potom musíme splnit. Tady to trénujeme a doma ukazujeme rodičům, co je z kovu," vypráví smějící se Alex s Rafaelem. Děti se celkově při učení dost baví a dospělí jen zírají, co vše se dá pro děti vymyslet za úkoly.
„Školka hrou začala vznikat přibližně před dvěma lety, kdy jsme se intenzivně věnovali základnímu a střednímu vzdělávání," uvádí Miluše Vondráková, vedoucí metodička organizace EDULAB a dodává: „Uvědomili jsme si, že chceme-li podporovat vzdělávací systém, musíme začít na jeho začátku a tím jsou právě mateřské školy," dodala Vondráková.
Celý projekt spustila organizace EDULAB loni a za tu dobu se proškolilo 1 500 učitelů. V rámci projektu funguje v České republice již šestnáct Metodických center pro předškolní vzdělávání.
Zábava pro děti
Učení dětí podle této metodiky prý zvládne každý. „Přístup učitelek je různý. Jde o to, jak moc se chce každá za sebe vyvíjet ve svém profesním životě. Mnohé z nich přijdou s nadšením, že je to moc baví, že jim to přináší radost, protože vidí, že to přináší radost dětem," vypráví Vondráková. Do metodického centra v MŠ Arbesova se může přijít podívat každý, koho metoda zajímá.