Obyvatel mimoňské novostavby v Panské ulici, který se při procházce s pejskem reportérce Deníku představil jako Petr Novák si povzdechl: „Panská je hlavní tah, kvůli kamionům se nám klepe celý barák i skleničky. Je to naprostá katastrofa. V létě se nedá pořádně vyvětrat. Je tam obrovský rámus. Je to prostě šílené,“ řekl a dodal, že nyní, je v ulici umístěn semafor, a tak jim nákladní auta stojí přímo pod okny.

V době, kdy tam ještě nebyl, zase jezdila vozidla velmi rychle. „Kdyby do ulice alespoň dali třicítku nebo nějaký omezovač či radar prostě cokoliv, tak by to nebylo tak hrozné,“ zapřemýšlel nad situací.

Kamionovou dopravu ve městě jako šílenou popsala také Daniela Halčinová. „Už aby se to nějak vyřešilo. Se psem po centru ani nemůžete chodit. Když jste na přechodu, auta pomalu nezastaví. Je to strašné,“ vyjádřila se k tématu mladá žena.

Další obyvatel Mimoně Jan Mikulecký přiznal, že komplikovaná situace s kamiony je ve městě dlouhodobá. „Mluví se o obchvatu, ale to je ještě na dlouhé roky. Samozřejmě, jako všichni, bych byl raději, kdyby tranzit jel okolo,“ řekl starší muž.

Město má již od roku 2012 platnou veřejnou vyhlášku, Opatření obecné povahy, která zakazuje vjezd nákladní transitní dopravy do ulice Malá. Toto opatření by mohlo snížit počet popojíždějících kamionů o 200. Nyní si to městem šine kolem 1000 kamionů za den.

„I to je úspěch,“ okomentoval čísla starosta Petr Král a vysvětlil, že Odbor dopravy v České Lípě sice vyhlášku povolil, ale musí se ještě dokončit ucelené dopravní značení, aby řidiči věděli, že vjedou do zákazu. Zde ovšem město narazilo na odpor policistů z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje.

„Zbývají nám poslední dvě značení na silnici II/268 a I/38,“ řekl Král a dodal, že k tomuto řešení přistoupili poté, co byla zpoplatněna dálnice a silnice I/38 a tato nákladní doprava se odklonila ze silnic D10 a I/35 směrem na Mnichovo Hradiště a Mimoň a následně na Jablonné v Podještědí.

Podle starosty tím stát vytlačil uvedenou dopravu na silnice, které jim nepatří a neplatí za jejich opravu. „Následně jsme tedy podali jako město žádost o povolení dvou informativních dopravních značení na dočasné umístění na jeden rok dle metodického pokynu Ministerstva dopravy. Jenže policisté nám místo vyjádření k těmto dopravním značením sdělovali, že nesouhlasí s vyhláškou, a proto cedule nepovolí a na metodický pokyn nehleděli,“ povzdechl si starosta s tím, že policie považuje značení za zmatečné.

Ilustrační fotografie.
Policista jel ve svém volnu do posilovny, na Špičáku zatkl hledaného muže

„Rovněž uvedli, že by se tím doprava odvedla na jiné silnice a byla by zatížena jiná města,“ dodal muž v čele Mimoně.

Dalším argumentem policistů podle jeho slov bylo zasedání komise na ministerstvu dopravy, kde byli zástupci například Sdružení dopravců podnikajících ve vnitrostátní i mezinárodní nákladní a osobní dopravě, že budou povolovat zákaz transitu jen při excesivním nárůstu dopravy.

„Zde porušují policisté zákon, protože jestli se řídí uvedenou komisí, tak jejich jednání je nezákonné, protože tím fungují na objednávku lobbistických skupin a politických zadání. Oni musí rozhodovat v mezích zákona, a ne nějaké schůzky, ze které je možná tak zápis,“ rozzlobil se starosta.

„Evidentně dle tohoto rozhodují, protože mi to napsali policisté Zdeněk Štěpánek a Martin Kavka,“ uvedl Petr Král.

Deník oslovil se žádostí o vysvětlení vrchního komisaře Odboru služby dopravní policie z Krajského ředitelství Policie Středočeského kraje (KŘPS) Martina Kavku, ten nás ale odkázal na Dopravní inspektorát a sdělil, že v odpovědi starostovi Mimoně jen vyjadřovali svůj názor.

Pohádkový zámek Šípkové Růženky vytvořily z křišťálu zručné ruce sklářů a dalších profesionálů šenovské společnosti Preciosa Lighting.
V Paříži září křišťálový zámek od šenovských mistrů. Do kupy ho dávali tři roky

„Právní zástupce města se domáhal změny stanoviska a my jsme podali vysvětlení. Nejedná se o závazné stanovisko,“ vysvětlil Kavka.

Také vedoucí odboru dopravní služby KŘPS Zdeněk Štěpánek předal naši žádost o vysvětlení Dopravnímu inspektorátu, kde nám komisař Tomáš Bláha sdělil, že ve výše uvedené věci je Policie ČR státem zmocněna pouze nezávazným stanoviskem a že inspektorát v souvislosti s touto věcí obdržel už několik žádostí, všechny však považoval za nedostatečné.

„Doposud nám nebyly předloženy relevantní podklady, ze kterých plyne, kolik tranzitní dopravy se realizuje na silnici II/268. Dále, jaký dopad bude mít toto omezení na okolní silniční síť, obce, města, dopravce nebo podnikatele v regionech, jejichž zájmy jsou také dotčeny,“ zdůraznil Bláha.

Podle něj se dopravní omezení týká tranzitní dopravy vozidlem nebo jízdní soupravou, jejichž největší povolená hmotnost činí 12 tun a více, a proto postihne značnou část účastníků provozu, a to i na území okresu Mladá Boleslav, za který se vyjadřoval.

Nový elektromobil na údržbu.
První elektromobil ve vozovém parku Nového Boru jezdí po hřbitově

„Podání ve výše uvedené věci dokonce obsahovala návrhy provedení a umístění dopravního značení, které bylo zavádějící a klamavé pro účastníky silničního provozu,“ pokračoval komisař.

Podle starosty se město po dlouhé době dočkalo vysvětlení, proč je značení zavádějící. „Policisté se konečně na popud našich právníků vyjádřili, proč je dopravní značka na I/38 zmatečná. Po roce a půl nám sdělili, že zmatečná je kvůli tomu, že tam není potřeba,“ kroutil hlavou Král.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o opatření s přesahem několika okresů, respektive krajů, je nutné k takovým opatřením přistoupit až ve chvíli splnění podmínek a docílení shody se všemi dotčenými orgány státní správy, vlastníky a správci dotčených komunikací,“ doplnil ještě komisař Tomáš Bláha s tím, že policie se žádným zasedáním komise na ministerstvu dopravy neřídí.

Ilustrační foto
Střípky od strážníků: Hluchoněmý bezdomovec či rvačka s popelnicí v Lípě

Mluvčí ministerstva dopravy se odvolával na metodickou vyhlášku, z které vycházel i starosta Mimoně. „Omezení tranzitní nákladní dopravy na silnicích II. a III. třídy umožňuje od roku 2015 zákon o pozemních komunikacích, který jako jedinou podmínku ukládá, že musí být možné využít jinou vhodnou trasu bez ohledu na to, jestli je tato alternativní trasa zpoplatněná či nikoliv. Vznikla k tomu i metodika a podle mých informací to v jiných oblastech republiky celkem bez problémů funguje,“ uvedl mluvčí ministerstva Jan Jakovljevič.

Podle něj metodika nic neříká o excesivním nárůstu dopravy a není ani závazná. Právě institut omezení tranzitní nákladní dopravy je podle této metodiky dle jeho vyjádření jednoduchým nástrojem, který umožňuje zabránit tranzitní dopravě v užívání silnic nižších tříd k tranzitu.

Policisté z Mladé Boleslavy tedy považují značení za zbytečné, neberou metodickou příručku v potaz, hledají soulad všech zúčastněných stran a chtějí čísla o nárůstu dopravy, zatímco ministerstvo dopravy se na příručku odvolává a k jejím využití dle něj není nutný žádný excesivní nárůst dopravy. Naopak má pomoci obcím vyřešit situaci s obcházením mýtného a obvykle dobře funguje.

Bezradní zastupitelé Mimoně nyní ještě čekají na vyjádřeni policistů z Mnichova Hradiště a pak se rozhodnou, jaké další kroky udělají.

Mohlo by vás zajímat: FOTO, VIDEO: Do Ploužnice se sjeli hasiči. Požár zasáhl balkony místního domu

Zdroj: Hasiči Mimoň