Návrh na omezení kamionové dopravy na silnici II/262 mezi Českou Lípou a Děčínem se zatím stále připravuje na Krajském úřadu v Ústí nad Labem. Přestože Ústecký a Liberecký kraj se na řešení dohodly už na konci listopadu, příprava celého projektu příliš nepostoupila. Brzy by ale do něj měla vstoupit i policie.

„Žádost o omezení kamionové dopravy v nočních hodinách na silnici II/262 se dokončuje. V příštím týdnu ji dostane k vyjádření dopravní policie a po získání stanoviska bude oficiálně podána," uvedla pro Českolipský deník Magdalena Hanáčková, mluvčí Ústeckého kraje.

Naopak v Liberci už celou záležitost sledují jen okrajově, „S Ústeckým krajem se kraj dohodl, že žádost o omezení dopravy připraví Ústí, my ji jen podepíšeme a oni to podají na ministerstvo dopravy. Jak jsou v Ústí daleko, netušíme," informoval Jiří Langer, mluvčí Libereckého kraje.

K mezikrajskému řešení, aby přes obce a města jako je Stružnice, Žandov, Horní Police či Benešov nad Ploučnicí neprojížděly kamiony v noci, se většina obcí staví zamítavě, včetně těch podél Ploučnice. Podle nich je krajské řešení nedostatečné a ve svém důsledku může zhoršit situaci přes den.

„My jsme požadovali úplnou uzavírku pro kamiony. Novoborsko se sice obává, že se pak kamiony přelijí k nim, ale podle nás by se to mělo nejdříve zkusit," namítal už před časem místostarosta Horní Police Jiří Blekta.

NÁZOR LUBOMÍRA ŠULCE

Několik poznámek k situaci v obcích v údolí Ploučnice

Jako občan žijící od roku 1947 v Horní Polici vedle zmíněné komunikace si dovoluji zveřejnit svůj názor na současný stav.

Řada článků o situaci na komunikaci II/262 z České Lípy do Děčína, které již byly v různých médiích zveřejněny o jednáních obcí, krajů, Krajského úřadu LK a Krajské správy silnic LK o neúnosné situaci na této komunikaci, včetně řady petic občanů předaných krajským úřadům obou krajů, by pomalu vydala na román.

Všichni zodpovědní sice vědí, že je situace v obcích, kudy komunikace prochází, již neúnosná a pro občany nebezpečná. Hluk, prach, otřesy a praskání domů všechny ohrožuje. Frekvence projíždějících motorových vozidel, zejména nákladních ohrožuje děti chodící do školy, matky s kočárky a vůbec všechny občany a to se nezmiňuji o naměřené průměrné rychlosti projíždějících vozidel!

Obcí projede denně (podle měření průjezdnosti v r. 2011) kromě ostatních vozidel v průměru 730 nákladních vozů a kamionů za 24 hodin. Týdenní průjezd vozidel mimo hlavní sezonu je 25 094 vozidel. Vzhledem k šíři vozovky v některých místech v obcích je tato situace opravdu neúnosná. Tato komunikace byla stavěna včetně kamenného mostu v letech 1841-1844 a nebyla dimenzována na toto zatížení, ani na tento silný provoz.

Projednávané a navrhované řešení na úrovni Krajských úřadů, tedy částečné omezení kamionové dopravy v nočních hodinách, situaci na této komunikaci neřeší. Řidiči si počkají na ráno, a tak se přes den ještě zvýší hustota provozu a nebezpečí pro občany. Nebylo by lepším řešením omezit průjezd snížením povolené tonáže projíždějících vozidel např. na 10 tun?

V Horní Polici máme ještě jeden velký problém a tím je spadlá část silniční opěrné zdi za železničním přejezdem směrem na Žandov. Obec na havarijní stav této opěrné zdi písemně upozorňovala KSSLK od dubna 2010. Tato opěrná silniční zeď postavená před 170 lety při výstavbě silnice CL DC spadla před 14 měsíci 4. 11. 2012 a na jejím zřícení a částečném sesunutí kamenů do silnice se podepsal provoz těžkých kamionů, otřesy a v neposlední řadě i stáří.

První jednání u spadlé zdi proběhlo za přítomnosti zástupců Policie ČR, KSSLK, Odboru dopravy MěÚ Č. Lípa a zástupců obce 12.11.2012. Bylo dohodnuto, že se nejprve provede zajištění místa a diagnostika zdi. Při jednání sdělili přítomní zástupci KSSLK, že se musí ověřit, komu tato stavba vůbec patří? Pro obec tato informace byla překvapením.

Zákon č 13/1997 v paragrafu 11 a 12 jasně říká, co je silniční pozemek a příslušenství silnice. Tato opěrná zeď je přece příslušenstvím stavby a bez ní by nebylo možné tudy silnici vůbec vybudovat. O pár metrů dál směrem k mostu vede silnice po cca 5 m vysoké podpěrné zdi. Také ta nepatří KSSLK?

KSSLK ohradila v listopadu 2012 spadané kamení na chodníku betonovými zábranami (tím v kritickém místě uzavřela chodník) a osadila značky. Dodnes však opravu zdi neprovedla, a tak hrozí nebezpečí sesuvu dalších částí této opěrné zdi. Obec se prý má domáhat řešení situace soudní cestou. Možná by bylo vhodné obrátit se s tímto problémem po jmenování nové vlády přímo na nového ministra dopravy. Na jaře uvidíme. Možná, že až v zimě zeď spadne, bude konečně vyřešen průjezd vozidel naší obcí.

V letošním roce nás vážení občané čekají troje volby, před kterými jako vždy přijde v předvolební kampani řada slibů občanům, co vše pro ně zvolení udělají a vyřeší. Nezapomeňte při volbách vážení spoluobčané, že sliby se slibují a … občané voliči se vždy předem radují.Lubomír Šulc