Tyto nekalé obchodní praktiky by brzy měly z tuzemska vymizet. Podle směrnice Evropské unie by měla Česká republika do 12. června schválit zákon o nekalých obchodních praktikách.

Jakmile začne zákon platit, měli by obchodníci skončit nejen s agresivitou, ale také s mnohým dalším, třeba lživými reklamami, vytrvalým vnucováním výrobků po telefonu a e–mailu nebo zneužíváním dětí v reklamě.

„Tuto směrnici, která upravuje chování obchodníků vůči spotřebitelům na vnitřním trhu EU, přijala Evropská unie už v květnu roku 2005. Členské země dostaly čas schválit směrnici do 12. června, což naše republika zřejmě nestihne,“ podotkl člen prezídia Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura.

Změnit své obchodní chování bude muset řada supermarketů, zásilkových prodejců, cestovních kanceláří i internetových prodejců. Směrnice zasáhne i do televizní reklamy, neboť zakáže působit na děti takovou reklamou, která by nutila ke koupi zboží dospělého. Mnoho prodejců přitom nejen, že děti zneužívá jako hlavní osoby reklamy, ale současně se snaží jejich ovlivňováním zvýšit prodej výrobku.

„To mne překvapuje, že by chtěl někdo regulovat agresivitu obchodníků. Často se mi na ulici stává, že mě nějaký obchodník otravuje. Vadí mi to,“ řekla Pavlína Jírů z Jablonce nad Nisou.

Důchodkyni Elišku Zálešákovou z Liberce ještě víc obtěžují televizní reklamy, zaměřené na děti. „Má vnoučata pak nedají pokoj, dokud jim tu čokoládu nebo jogurt nekoupíme. A to je hrozné, že si obchodníci berou za cíl nevinné děti, které ještě všemu, co vidí, věří, a přes děti ožebračují rodiče,“ zdůraznila.

Pokud by stát schválil příslušnou legislativu, měla by směrnice podle Tomio Okamury začít platit od 12. prosince. „Stát má také povinnost zajistit vhodné právní prostředky pro boj s nekalými obchodními praktikami,“ řekl.