Místo slabikování prvňáci písmenkují a do půl roku čtou sami. Mluví anglicky, umí s počítačem. Kromě učení získávají školáci i základní sociální dovednosti, umí se prosadit, ale ne na úkor druhých. Jsou rodina, znají se navzájem a respektují se. Školu si chválí děti i rodiče. Pravděpodobně díky všem těmto kladům se ZŠ a MŠ Klíč v České Lípě podařilo zvítězit v 10. dílu soutěže o nejlepší školu. Diplom slavnostně převzala ředitelka Lucie Jandová ve středu.
„Jeden z rodičů nás oslovil s tím, abychom se přihlásili do soutěže o nejlepší školu, protože podle jeho názoru máme šanci. Tak jsme si řekli, zkusíme to, máme co ukázat,“ řekla Lucie Jandová.

Natáčeli celý den

Štáb České televize natáčel ve škole celý den. Ze sesbíraného materiálu sestříhali sedmiminutový pořad, který 10. listopadu odvysílali na programu ČT2. Diváci potom měli přesně týden na to, aby pro českolipskou školu hlasovali. O první místo se ucházela ještě jedna z libereckých základních škol a také škola z Dubé.
„V každém dílu soutěží s ostatními školami také jedna menší jako jsme my. Liberecká škola má okolo šesti set žáků a my jen sto dvacet. Mysleli jsme, že proti tak velké škole nemáme šanci, ale vyhráli jsme. Pořád tomu ještě nemůžeme uvěřit, nečekali jsme to,“ podotkla Lucie Jandová.
Účelem celé soutěže o nejlepší školu je zpopularizovat školství. Ukázat veřejnosti, jak se naše školství neustále vyvíjí, co vše je v něm nového a jaké inovativní metody se nyní ve školách používají. Spoustu zvláštností a moderních postupů v učení využívají i na ZŠ Klíč.

Nemají zvonění

Nemají tam například klasické hodiny, které končí zvoněním. Jednotlivé předměty se učí v blocích, jejichž časové rozpětí si určuje sám učitel podle potřeby dětí. Když jsou nesoustředěné, nemohou se hnout z místa, ať mají raději přestávku o pět minut dříve a uvolní se hrou. Stejný princip platí také v obráceném případě. Učitel je nepřeruší v práci, která je baví a jde jim od ruky, raději prodlouží předmět o deset minut. Prvňáci navíc místo slabikování slova takzvaně písmenkují, používají zde genetickou metodu čtení.

„Do soutěže jsme nešli kvůli nějakým cenám, které se tady stejně nedávají. Šlo o to ukázat, jakým způsobem se učíme my a jak přátelskou atmosféru dokážeme na škole vytvořit. Všichni se tady znají, v každé třídě je okolo čtrnácti dětí. A aby žáci k sobě měli ještě blíž, každé pondělí probíhají ve třídách ranní komunitní kruhy, kde si děti sednou a společně s třídním učitelem řeší problémy,“ vysvětlila Jandová.
Diplom za první místo v soutěži převzala ředitelka ve středu, předal jí ho duchovní otec celé soutěže Robert Neubert. Prvenství zajistilo škole postup do celostátního kola, které proběhne v květnu příštího roku.
„V celostátním kole si myslím, že určitě nemáme šanci. Už i to krajské kolo jsme vyhráli s velmi malým počtem hlasů,“ odhadla šance školy Lucie Jandová.

Autor: Kristýna Brožová