Po krátkém jednání o zařazení, vyřazení a pořadí jednotlivých bodů programu středečního jednání českolipského zastupitelstva nastalo hlasování o jeho přijetí. V současném koaličním uspořádání ale došlo k nevídané věci pro schválení programu nehlasovala potřebná nadpoloviční většina zastupitelů. Stěžejním bodem jednání přitom mělo být schválení důležité smlouvy o spolupráci mezi městem a dopravcem BusLine.

Z opozice pro program hlasovali jen dva přítomní komunisté. Většina ostatních byla proti, zdržela se, nebo nehlasovala vůbec. Mezi těmi z poslední skupiny byla ale i starostka Romana Žatecká (ČSSD), oba místostarostové Alena Šafránková (bez PP) a Juraj Raninec (ODS) a Tomáš Binder jako řadový zastupitel za sociální demokracii. Ani ti nezvedli ruku pro v podstatě svůj program.

Nynější smlouva s BusLine vyprší na konci roku, do té doby musí město přijít s návrhem zajištění své MHD. Podle posledního zbývajícího návrhu má radnice založit se současným dopravcem společný dopravní podnik. Tomuto nově vzniklému subjektu má podle plánu přidělit desetiletou zakázku. V posledních dnech, které jednání předcházely, se ale začaly objevovat informace, že podpora návrhu v těsně většinové koalici už není tak pevná, jako doposud.

Řekla ne

Mezi těmi, kterým se plán přestal líbit, byla například Eva Vlastníková (ČSSD). Ta podle svých slov před jednáním oznámila svým kolegům, že bude proti návrhu za stávajících podmínek. A to se také stalo.

„Do ledna jsme byli ujišťováni, že je stále ve hře výběrové řízení. Pak se ale ukázalo, že se to celé hrne k podpisu smlouvy s BusLine. Dnes je jasné, že se výběrové řízení stihne, jen pokud bude BusLine jezdit o rok déle,“ připomíná Vlastníková.

Další věcí, která se Vlastníkové nezdála, bylo navrhované obsazení čtyř křesel vyhrazených pro Lípu v dozorčí radě budoucího podniku a pozice jednoho ze dvou jednatelů. Podle návrhu, který jí kolegové oznámili na poradě dva dny před jednáním, měl obsadit místo jednatele místostarosta Juraj Raninec. Navíc na dobu neurčitou a zřejmě bez možnosti odvolání.

„Chtěli získat čas“

Vlastníková tvrdí, že byla skeptická k celému projektu. „Ale toto mi přijde jako velká drzost půl roku před volbami. Navíc když se jedná o nestandardní podnik a současný systém funguje,“ dodává vzpurná koaliční zastupitelka, která se rozhodla i přes následně vyjednané zkrácení onoho mandátu na pět let návrh nepodpořit.

„Nechtěli ukázat, že pro BusLine nemají v tuhle chvíli v koalici podporu. Tímhle si tak akorát získali čas, aby si ty vzbouřence mohli koupit,“ domnívá se opoziční zastupitel Petr Jeník (Piráti).

„Vedení města nám předložilo těsně před jednáním smlouvu na zimní údržbu města za bezmála 80 milionů korun. Schválení takového bodu jsem bez prostudování podkladů nemohl podpořit,“ vysvětluje zamítavé stanovisko k neschválenému programu schůze Tomáš Vlček (SLK).

„Já to tak dělám, že nepodpořím program, ze kterého mi vyndají můj řádně a včas předložený návrh o petici za dostavbu obchvatu města, a naopak zařadí věci, které se mi příčí,“ podotýká Zdeněk Ježák (bez PP).

Podle starostky České Lípy Romany Žatecké opozice poslední dobou neguje veškeré snahy o rozvoj města. „Svým nehlasováním jsem chtěla poukázat na ten alibismus ve stylu: my jen vše boříme, ale argumenty a řešení nemáme. Můj hlas proto tentokrát pod schválením programu nebyl, ale spolu s ním ještě osm hlasů opozice. Ta touto negující silou nese odpovědnost, že se včera nejednalo, a ještě někteří falešně kňourají, kolik času přípravou ztratili,“ říká Žatecká s tím, že se vše projedná na zasedání v dubnu.