VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kometa 103P/Hartley proletí v těsné blízkosti Země

Českolipsko - Na konci října nás čeká velmi blízký průlet periodické komety 103P/Hartley, který bude zároveň zblízka zkoumat vesmírná sonda Deep Impact vyslaná NASA.

18.10.2010
SDÍLEJ:

Kometa v blízkosti mlhoviny Pacman (kometa je vpravo, mlhovina vlevo). Foto: Martin Gembec

Kometa Hartley bude při tomto průletu velmi příznivě položená pro pozorování na noční obloze. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem. Kometa bude pozorovatelná v říjnu a listopadu 2010, kdy by mohla být slabě viditelná i pouhým okem na tmavé obloze, samozřejmě v přírodním prostředí bez světelného znečištění.

Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (AU - jedna astronomická jednotka je přibližně 150 milionů km) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci. Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát, a to v roce 1996 (kometa C/1996 B2 Hyakutake 0,10 AU od Země) a 2006 (73P/Schwassmann-Wachmann 0,08 AU od Země).

Kometu objevil 15. března 1986 na fotografické desce 1.2m UK Schmidt teleskopu na australské observatoři v Sidding Spring slavný objevitel komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Většinu minulého století byla kometa nepozorovatelná pro velkou vzdálenost od Slunce. Až přiblížení k Jupiteru a jeho gravitační účinky v roce 1971 snížily vzdálenost přísluní k 1 AU a kometa se tak stala mnohem lépe pozorovatelnou.

Její letošní návrat je asi zdaleka nejpříznivějším návratem v historii komety. Zdá se, že se jedná o poměrně nové těleso s překotnou aktivitou. Jádro komety je však velice malé, průměr je odhadován mezi 1,14 – 1,2 km. Životnost takovéto komety asi nebude dlouhá a pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů. Letošní rok je tedy výjimečnou příležitostí pro studium této zajímavé komety.

Podmínky návratu jsou extrémně příznivé především pro pozorovatele ze severní polokoule. Od 8. října do 2. listopadu bude kometa blíže než 0,15 AU od Země a 20. října dosáhne minimální vzdálenosti 0,12 AU, tedy asi 18 milionů km (47 x vzdálenost Země - Měsíc). Jen o 8 dní později projde nejblíže Slunci. Kometa by měla v maximu být jasnější 5. magnitudy a mohla by být na nepřesvětlené obloze, daleko od rušivých světel měst, vidět pouhým okem jako slabý mlhavý obláček.

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji než zjasňovala. Proto by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Na začátku října nalezneme kometu vysoko na obloze v souhvězdí Kasiopeji. Kometa se bude v průběhu měsíce velice rychle pohybovat a postupně proletí Perseem, Žirafou, Vozkou a na konci října ji nalezneme v Blížencích.

Bohužel v době jejího největšího přiblížení k Zemi bude pozorování rušit Měsíc, jenž o den později dosáhne úplňkové fáze. Kometa v té době bude vrcholit vysoko nad obzorem kolem půlnoci. V listopadu se její pohyb poněkud zpomalí (kometa se bude od Země vzdalovat), z Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť zakončí v souhvězdí Lodní zádě. Stane se tak objektem spíše druhé poloviny noci.

Kometa se zároveň stane 6. kometou, jejíž jádro bude zblízka prozkoumáno kosmickou sondou. 4. listopadu 2010 by měla proletět ve vzdálenosti pouhých 700 km od komety sonda Deep Impact. Tato sonda v roce 2005 navštívila kometu 9P/Tempel, na kterou “vystřelila” impaktor, jenž uvolnil z jádra materiál, který sonda následně zkoumala. V rámci rozšířené mise měla kometa navštívit jádro komety 85P/Boethin, která ale nebyla při posledním návratu nalezena a tak byl zvolen náhradní cíl - kometa 103P/Hartley.

Na pozorování komety bude stačit malý dalekohled, na obloze se bude jevit jako mlhavý obláček o úhlovém průměru i větším, než má Měsíc v úplňku. Nezbytnou podmínkou dobré viditelnosti komety je však noční obloha co nejméně postižená světelným znečištěním (tedy mimo města). Za dobrých podmínek bude při těsném průletu možno kometu vidět slabě i pouhým okem, zcela určitě na pozorování bude stačit malý triedr.

Na pozorování komety vyhlašuje Společnost pro MeziPlanetární hmotu - sekce České astronomické společnosti výjimečnou pozorovací kampaň, která nemá ve své kategorii v ČR obdoby a do které se může zapojit skutečně každý. Cílem kampaně je získat v průběhu průletu komety kolem Země co nejvíce dat, a to jak vizuálních, tak fotografických. Vizuální pozorování je výzvou pro každého majitele malého přístroje (triedru) s chutí se něčemu přiučit. Ostatní zaměření pozorovací kampaně jsou již odbornějšího rázu.

Autor: Jakub Černý, Společnost pro MeziPlanetární Hmotu

18.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

2444 - Úředníci v oblasti daní vrchní referent/rada v18 810 Kč

Úředníci v oblasti daní vrchní referent/rada v Oddělení kontrolním I. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 18810 kč, mzda max. 28320 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Ředitel Finančního úřadu pro Liberecký kraj jako služební orgán příslušný podle § 10 odst. 1 písm. f) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále též „zákon“), vyhlašuje výběrové řízení na služební místo č. 260257 – vrchní referent/rada v Oddělení kontrolním I, Odbor kontrolní, Sekce Územní pracoviště v České Lípě, v oboru služby „Daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění. Služební místo je zařazeno do 10. platové třídy. Pracoviště: Finanční úřad pro liberecký kraj, územní pracoviště v české lípě, Pátova, č.p. 2892, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Pavel Holčák, +420 487 808 340.

Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Pokojská100 Kč

Uklízeči a pomocníci v ubytovacích a vzdělávacích zařízeních Posezónní údržba rekreačního střediska. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 140 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Náplní práce budou drobné opravy, natírání., , Vhodné pro cizince, vhodné pro absolventy, vhodné pro mladistvé., , Nabízíme: pracovněprávní vztah uzavřený Dohodou o provedení práce, hrubou hodinovou mzdu od 100 Kč do 140 Kč. Pracovní úvazek je možno upravit dle dohody., , Místo výkonu práce: Svor.. Pracoviště: Cestovní kancelář star line, s.r.o. - 001, 471 51 Svor. Informace: Zora Houšková, +420 725 455 115.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu20 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič/ka sk. C. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Nádražní 253, Zákupy., Pracovní doba od pondělí do pátku, víkendy a svátky volné!, ŘP sk. C a profesní průkaz - podmínkou!, Základní mzda 19.000 Kč+prémie+benefity!, První kontakt telefonicky nebo emailem!. Pracoviště: Alimpex food a.s. - 001, Nádražní, č.p. 253, 471 23 Zákupy. Informace: Iveta Gondolová, +420 737 389 160.

539490 - Provozní zámečníci, údržbáři Údržbář v odboru17 400 Kč

Provozní zámečníci, údržbáři Údržbář v odboru správy majetku. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17400 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Charakteristika pracovního místa: celoroční údržba veřejného prostranství s využitím ručního nářadí a mechanizačních prostředků. Manipulace s odpadovými nádobami a těžkými břemeny v rámci zákonné úpravy. Údržba bytového a nebytového fondu města. Drobné zámečnické práce. , Místo výkonu práce: Městský úřad Česká Lípa , Platové zařazení a platové podmínky: 4. platová třída, která podle platného katalogu prací odpovídá nejvýše zařazenému vykonávanému druhu práce (17 400 Kč), osobní příplatek dle ust. § 131 zákoníku práce, Předpokládaný termín nástupu: dle dohody, Pracovní poměr bude sjednán na dobu: určitou po dobu jednoho roku s možností prodloužení na dobu neurčitou, Kvalifikační předpoklady a požadavky:, " střední vzdělání (vyučení), " manuální zručnost, Výhodou:, " praxe s prací se sekačkami, křovinořezy, motorovými pilami, sněžnými frézami apod. , " průkaz odborné kvalifikace , , Nabízíme: 5 týdnů dovolené, 4 sick days, prémie, stravování formou jídelních kupónů, příspěvek na doplňkové penzijní spoření, zvyšování kvalifikace formou školení., , Náležitosti písemné přihlášky: jméno, příjmení, titul uchazeče - datum a místo narození - státní příslušnost - místo trvalého pobytu - číslo občanského průkazu (nebo číslo dokladu, o povolení k pobytu, jde-li o cizího státního občana) - název pracovní pozice, o kterou se uchazeč uchází - datum a podpis uchazeče, , Přílohy přihlášky: , - životopis, ve kterém jsou uvedeny údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech,, - kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání , , Lhůta pro podání přihlášky (vč. příloh): 12.03.2018 - 12:00 hodin , Způsob podání přihlášky: obálku označenou "Údržbář" zaslat na adresu: Tajemník MěÚ, Městský úřad, náměstí T. G. Masaryka 1/1, 470 36 Česká Lípa nebo předat osobně v podatelně Městského úřadu Česká Lípa , , Po ukončeném výběrovém řízení si mohou uchazeči svoje doklady a ostatní písemnosti osobně vyzvednout v oddělení personalistiky a mezd - následně budou tyto protokolárně skartovány., Vyhlašovatel si vyhrazuje právo zrušit toto oznámení kdykoliv v jeho průběhu.. Pracoviště: Město česká lípa, náměstí T. G. Masaryka, č.p. 1, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Zdenka Břoušková, +420 487 881 178.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zklamaní čeští hokejisté pro prohraném semifinále s Ruskem na olympijských hrách v Pchjongčchangu.
AKTUALIZOVÁNO
8

Hokejisté v bitvě o finále padli s Ruskem. Zahrají si o olympijský bronz

Videosouhrn Deníku – čtvrtek 22. února 2018

Opařené dítě, Štěpánkova nová role a marné skandování bělehradských: videa dne

Postižené ženy se z Jestřebí přestěhují na okraj centra České Lípy

Česká Lípa – Konec bydlení v ústavu. Na jaře začne rekonstrukce domu v České Lípě, kde naleznou nový domov ženy s postižením.

ANKETA: Rusové budí respekt. Češi je ale mohou porazit

Páteční hokejová bitva s olympijským týmem ruských sportovců se blíží. Dokážou Češi zastavit rudou mašinu?

Jak jsme žili v Československu: Život v obci Prysk

Českolipsko – Každý pátek přinášíme v tištěném vydání Deníku fotky, na kterých se s vámi podíváme do minulosti, do československé minulosti. Další díl naleznete v novinách už v pátek 23. února.

Hasiči zasahovali v noci i v Mimoni. Požár způsobil škodu dva miliony korun

Mimoň – Požár bývalé zemědělské usedlosti v části obce Mimoň zaměstnal sedm jednotek hasičů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.