VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kometa 103P/Hartley proletí v těsné blízkosti Země

Českolipsko - Na konci října nás čeká velmi blízký průlet periodické komety 103P/Hartley, který bude zároveň zblízka zkoumat vesmírná sonda Deep Impact vyslaná NASA.

18.10.2010
SDÍLEJ:

Kometa v blízkosti mlhoviny Pacman (kometa je vpravo, mlhovina vlevo). Foto: Martin Gembec

Kometa Hartley bude při tomto průletu velmi příznivě položená pro pozorování na noční obloze. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem. Kometa bude pozorovatelná v říjnu a listopadu 2010, kdy by mohla být slabě viditelná i pouhým okem na tmavé obloze, samozřejmě v přírodním prostředí bez světelného znečištění.

Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (AU - jedna astronomická jednotka je přibližně 150 milionů km) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci. Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát, a to v roce 1996 (kometa C/1996 B2 Hyakutake 0,10 AU od Země) a 2006 (73P/Schwassmann-Wachmann 0,08 AU od Země).

Kometu objevil 15. března 1986 na fotografické desce 1.2m UK Schmidt teleskopu na australské observatoři v Sidding Spring slavný objevitel komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Většinu minulého století byla kometa nepozorovatelná pro velkou vzdálenost od Slunce. Až přiblížení k Jupiteru a jeho gravitační účinky v roce 1971 snížily vzdálenost přísluní k 1 AU a kometa se tak stala mnohem lépe pozorovatelnou.

Její letošní návrat je asi zdaleka nejpříznivějším návratem v historii komety. Zdá se, že se jedná o poměrně nové těleso s překotnou aktivitou. Jádro komety je však velice malé, průměr je odhadován mezi 1,14 – 1,2 km. Životnost takovéto komety asi nebude dlouhá a pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů. Letošní rok je tedy výjimečnou příležitostí pro studium této zajímavé komety.

Podmínky návratu jsou extrémně příznivé především pro pozorovatele ze severní polokoule. Od 8. října do 2. listopadu bude kometa blíže než 0,15 AU od Země a 20. října dosáhne minimální vzdálenosti 0,12 AU, tedy asi 18 milionů km (47 x vzdálenost Země - Měsíc). Jen o 8 dní později projde nejblíže Slunci. Kometa by měla v maximu být jasnější 5. magnitudy a mohla by být na nepřesvětlené obloze, daleko od rušivých světel měst, vidět pouhým okem jako slabý mlhavý obláček.

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji než zjasňovala. Proto by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Na začátku října nalezneme kometu vysoko na obloze v souhvězdí Kasiopeji. Kometa se bude v průběhu měsíce velice rychle pohybovat a postupně proletí Perseem, Žirafou, Vozkou a na konci října ji nalezneme v Blížencích.

Bohužel v době jejího největšího přiblížení k Zemi bude pozorování rušit Měsíc, jenž o den později dosáhne úplňkové fáze. Kometa v té době bude vrcholit vysoko nad obzorem kolem půlnoci. V listopadu se její pohyb poněkud zpomalí (kometa se bude od Země vzdalovat), z Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť zakončí v souhvězdí Lodní zádě. Stane se tak objektem spíše druhé poloviny noci.

Kometa se zároveň stane 6. kometou, jejíž jádro bude zblízka prozkoumáno kosmickou sondou. 4. listopadu 2010 by měla proletět ve vzdálenosti pouhých 700 km od komety sonda Deep Impact. Tato sonda v roce 2005 navštívila kometu 9P/Tempel, na kterou “vystřelila” impaktor, jenž uvolnil z jádra materiál, který sonda následně zkoumala. V rámci rozšířené mise měla kometa navštívit jádro komety 85P/Boethin, která ale nebyla při posledním návratu nalezena a tak byl zvolen náhradní cíl - kometa 103P/Hartley.

Na pozorování komety bude stačit malý dalekohled, na obloze se bude jevit jako mlhavý obláček o úhlovém průměru i větším, než má Měsíc v úplňku. Nezbytnou podmínkou dobré viditelnosti komety je však noční obloha co nejméně postižená světelným znečištěním (tedy mimo města). Za dobrých podmínek bude při těsném průletu možno kometu vidět slabě i pouhým okem, zcela určitě na pozorování bude stačit malý triedr.

Na pozorování komety vyhlašuje Společnost pro MeziPlanetární hmotu - sekce České astronomické společnosti výjimečnou pozorovací kampaň, která nemá ve své kategorii v ČR obdoby a do které se může zapojit skutečně každý. Cílem kampaně je získat v průběhu průletu komety kolem Země co nejvíce dat, a to jak vizuálních, tak fotografických. Vizuální pozorování je výzvou pro každého majitele malého přístroje (triedru) s chutí se něčemu přiučit. Ostatní zaměření pozorovací kampaně jsou již odbornějšího rázu.

Autor: Jakub Černý, Společnost pro MeziPlanetární Hmotu

18.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Věda a výzkum - Věda a výzkum Chemičtí technici, chemici 18 000 Kč

Technici v oblasti chemie (kromě chemického inženýrství) Technik chemických procesů. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Neurčeno, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MemBrain s.r.o. je dynamicky se rozvíjející výzkumná organizace, která je součástí skupiny MEGA (předního světového dodavatele elektromembránových technologií) a aktuálně hledá kolegu do svého týmu na pozici technik chemických procesů., Náplň práce:, -Práce provozního charakteru při přípravě surovin a výrobě iontovýměnných membrán, -Provádění laboratorních a provozních testů na modelových aparaturách a pilotních jednotkách, -Laboratorní měření procesních veličin, -Práce provozního charakteru při optimalizaci průmyslových stanic úpravy vody a roztoků, -Práce provozního charakteru při spouštění a optimalizaci technologických celků, Požadujeme:, -SŠ vzdělání chemického/strojírenského směru, výhodou chemická technologie, provozní a laboratorní praxe , -Orientaci a pružnost při kombinované práci v laboratoři a v provozu, -Technické myšlení a schopnost samostatné práce, -Znalost práce na PC (Word, Excel, internet), -Řidičský průkaz sk. B, -Základní znalost AJ, -Spolehlivost, pečlivost, zodpovědný přístup k práci, Nabízíme:, -Zázemí rychle se rozvíjející ryze české společnosti s vlastními výrobky a unikátním "know-how", -Zajímavou práci v perspektivním oboru s možností dalšího profesního rozvoje, doplňování odborných a jazykových dovedností, -Příjemné pracovní prostředí, moderní vybavení, -Příspěvek na firemní stravování, týden dovolené navíc, cafeterii Edenred, příspěvky na penzijní připojištění, telefon i k soukromým účelům, odměny k pracovním a životním jubileím, služební byty., Práce je vhodná i pro absolventy., Mzda: 18-28.000,-, Místo výkonu práce: Stráž pod Ralskem , Termín nástupu: možný ihned příp. dle dohody, Informace o společnosti: www.membrain.cz, Pokud Vás naše nabídka zaujala, zašlete nám Váš životopis včetně motivačního dopisu na kariera@membrain.cz, kontaktní osoba paní Lenka Košatová.. Pracoviště: Membrain, s. r. o., Pod Vinicí, č.p. 87, 471 27 Stráž pod Ralskem. Informace: Lenka Košatová, kariera@membrain.cz.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 13 420 Kč

Uklízeči a pomocníci ve zdravotnických a sociálních zařízeních Úklidový pracovník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13420 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadujeme minimálně ukončené základní vzdělání, občanskou a morální bezúhonnost. Očkování proti žloutence typu B (v případě, že uchazeč není očkován, je nutné se nechat na vlastní náklady rozočkovat). , Nabízíme: , - zázemí stabilní společnosti, - zajímavou práci v moderním pracovním prostředí s možností seberealizace, - možnost profesního růstu, - významná podpora vzdělávání , - závodní stravování, - zaměstnanecké akce, - příspěvek na penzijní připojištění, - výhodný zaměstnanecký tarif od O2, - 5 týdnů dovolené, - slevová karta do lékárny a Centra zdraví, - odměny při pracovním výročí, První kontakt emailem!. Pracoviště: Nemocnice s poliklinikou česká lípa, a.s., Purkyňova, č.p. 1849, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Nikola Hyblerová, +420 487 954 028.

Administrativa - Administrativa Recepční 20 000 Kč

Recepční (kromě recepčních v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních) asistent/ka ředitele/recepční. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jste reprezentativní, nic vás nezaskočí, komunikujete na špičkové úrovni a nebojíte se náročných úkolů? Rádi plánujete, zařizujete a umíte naplnit téměř všechna přání na počkání? Váš organizační talent, samostatnost, optimistická a vždy usměvavá nálada je to pravé co právě hledáme!, Co u nás budete dělat?, -Zodpovědnost za bezproblémový provoz recepce, -Reprezentace společnosti při osobním, telefonickém a písemném kontaktu, -Správa zasedacích místností, uvádění klientů, občerstvení;, -Vyřizování příchozí/odchozí pošty, objednávání hotelů, služebních aut, kurýrů, apod., -Zajištění denního chodu kanceláře ředitele závodu, -Organizování schůzek a plánování času ředitele závodu , -Administrativní podpora TOP managementu, Co musíte znát a umět?, -Nadšení, samostatnost, proaktivitu a stálý optimismus, -SŠ vzdělání , -Reprezentativní vystupování, -Profesionální komunikace osobně, telefonicky i písemně, -Zkušenost s office managementem, vedením recepce, -Dobrá uživatelská znalost práce s PC – MS Office, -Komunikativní znalost anglického jazyka,  Co u nás získáte?, -Dobré finanční ohodnocení , -Možnost seberealizace a dalšího profesního růstu ve stabilní a rozvíjející se společnosti, -Uplatnění vašich zkušeností v mezinárodním prostředí , -Zaměstnanecké výhody a benefity (13 tý plat, stravenky, flexipassy, dotovaná strava, dotované masáže, doprava do zaměstnání, zdravotní péče, náborový příspěvek), Najdete nás v Nových Zákupech, na telefonních číslech 737 380 314/ 720 636 874 nebo na e-mailu: ZPY-kariera@auriasolutions.com.. Pracoviště: Aah czech s.r.o., Nové Zákupy, č.p. 528, 471 23 Zákupy. Informace: Personální oddělení, +420 737 380 314,720 636 874.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Lékař 50 000 Kč

Ostatní lékaři specialisté Lékař/ka na oddělení urologie. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme vysokoškolské vzdělání dle zákona č. 95/2004 Sb., specializovaná způsobilost, morální a občasnskou bezúhonnost, příjemné vystupování a zájem o obor. , Mzdové podmínky budou dohodnuty při osobním setkání. , Nástup možný ihned nebo dle dohody. , Nabízíme:, - zázemí stabilní společnosti, - zajímavou práci v moderním pracovním prostředí s možností seberealizace, - možnost profesního růstu, - významná podpora vzdělávání , - závodní stravování, - zaměstnanecké akce, - příspěvek na penzijní připojištění, - výhodný zaměstnanecký tarif od O2, - 5 týdnů dovolené, - slevová karta do lékárny a Centra zdraví, - odměny při pracovním výročí, Vhodné i pro OZP a cizince!, První kontakt emailem!. Pracoviště: Nemocnice s poliklinikou česká lípa, a.s., Purkyňova, č.p. 1849, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Pavlína Pilařová, +420 487 954 035.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brazilská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
10

Krásky z Brazílie, Kostariky i Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny E

Benátská! 2017 v plném proudu.
500

FOTO, VIDEO: Benátská má letos nabito. Konkurence se nebojí

FOTO: Česká herečka Jiřina Bohdalová má minci

Liberecký kraj – Herečka Jiřina Bohdalová v pátek v České mincovně v Jablonci slavnostně vyrazila a pokřtila mince večerníčkových postav Křemílka a Vochomůrky a jejich pařezové chaloupky.

AKTUALIZOVÁNO

Život řidičky si vyžádala tragická dopravní nehoda u Chřibské

Chřibská - Jeden život si vyžádala tragická dopravní nehoda, ke které došlo u obce Chřibská na Děčínsku. Jak vysvětlila policejní mluvčí Šárka Poláčková, v sobotu krátce před 13. hodinou se na silnici číslo 263 čelně srazila dvě osobní auta. "K nehodě došlo na silnici z České Kamenice, policisté odkláněli dopravu na Krásné pole," uvedla mluvčí policie.

Patřila turistům i nacistům. Prezidentská chata oslaví 90 let

Jizerské hory – Oslava jubilea chaty v Bedřichově proběhne tuto neděli. Lidé na ni mohou dorazit v dobovém oblečení.

FOTO: Lustry z Šenova zamířily do celého světa

Kamenický Šenov – Bar v Las Vegas, restaurace v Dubaji i resort v čínském Macau.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.