„Mýtné na vybraných silnicích I. třídy způsobuje komplikace, kraj se snaží zatížení komunikací zabránit úpravou značení,“ informoval mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Omezit tranzitní dopravu hodlá kraj konkrétně na úsecích silnice II/262 Česká Lípa – Zákupy a silnice II/270 z Jablonného v Podještědí do Mimoně.

Ministerstvo dopravy od ledna letošního roku zpoplatnilo další úseky pozemních komunikací mýtem pro vozidla nad 3,5 tuny. Stát ho nově zavedl také na silnici I/38 z Jestřebí na hranice kraje směrem na Mladou Boleslav a na úseku silnice I/35 od Turnova na hranice kraje u Ktové, což je úsek, který není snadné objíždět, proto tam potíže nehrozí.

Horší je to právě na Českolipsku. „Problémy už hlásí město Mimoň,“ potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (SLK).

„Zatím u nás v Jestřebí k extrémnímu navýšení intenzity dopravy nedošlo. Je to ovšem můj subjektivní názor, k přesnému určení bychom museli mít nějaké podrobnější měření,“ sdělil svůj dojem starosta obce Jestřebí Karel Schreiner.

ZÁMĚR ZA MILIONY

Liberecký kraj nyní pro naplnění svého plánu omezit průjezd těžkých nákladních aut čeká na schválení od Policie ČR a od silničních správních úřadů v regionu. Jen cena projektové dokumentace na nové značky činí bezmála 400 tisíc korun. Celkově pak za umístění svislého dopravního značení kraj zaplatí zhruba čtyři miliony korun bez DPH. ⋌

Instalaci značek má na starosti Krajská správa silnic Libereckého kraje (KSS). „Délka trasy i doba jízdy je srovnatelná jako při použití státní silnice I. třídy. O omezení rozhodují příslušné silniční správní úřady, obecní úřady s obcí s rozšířenou působností a dopravní inspektoráty policie,“ vysvětlil náměstek Sviták.

Jak uvedl, žádosti odeslala KSS hned na začátku ledna na dopravní inspektoráty policie z Děčína, Ústí nad Labem, Mladé Boleslavi, České Lípy a Liberce. „Zatím jsme se nesetkali s kladným stanoviskem. Důvodem je podle policie například už existující dopravní značení na jiných úsecích nebo požadavek na statistiku nárůstu dopravy na silnicích nižších tříd,“ řekl Sviták.

Krajští silničáři oslovili se žádostí také silniční správní úřad v České Lípě, Děčíně a Mnichově Hradišti. „Mrzí mě, že se zatím příslušné úřady staví k omezení skepticky,“ prohlásil hejtman Martin Půta (SLK). Podle něj je takový přístup v přímém rozporu s tím, co zaznělo ve slibech od ministra dopravy Vladimíra Kremlíka a od vedoucího krajských dopravních policistů Jaroslava Řeháka. „V žádném případě však nechceme, aby se řidiči nákladních automobilů mýtnému vyhýbali a zatěžovali tak silnice nižších tříd,“ zdůraznil hejtman Půta.

Povinnost platit mýtné u nákladních aut a autobusů na dalších 868 kilometrech silnic I. třídy se setkala s odporem krajů, obcí i samotných autodopravců. Hrubý výnos z tohoto rozšíření ministerstvo dopravy odhaduje na 1 až 1,5 miliardy korun.

Je zákonité, že tyto peníze budou muset zaplatit zákazníci silničních dopravců. „Mýto není nic jiného než daň, a tak se toto zvýšení daňové zátěže pochopitelně musí objevit na faktuře pro konečného zákazníka,“ upozornil Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.