Areál kraji patří od roku 2007. Zájemce, kteří by přišli s vlastními návrhy využití, oslovil už před třemi lety. Tehdy se například zvažovalo, že by na letišti vznikla solární elektrárna. Z plánů však sešlo.

„Investoři, kteří by chtěli letiště využít nyní, by se měli do nové soutěže hlásit od začátku března do konce května,“ řekl hejtmanův náměstek Vít Příkaský (ČSSD). S využitím plochy k leteckému provozu se nepočítá.

Podle zadání soutěže, které by měl kraj zveřejnit na svém webu, by na letišti neměla vzniknout sluneční elektrárna nebo například skládka. Nepočítá se ale ani s hromadnými aktivitami pro cestovní ruch a činnostmi, které by se mohly podepsat na životním prostředí, například vysokou prašností, zápachem, hlukem nebo těžkou nákladní dopravou. To však omezuje možnosti případného průmyslového využití.

Vlastní varianty na využití letiště kraj nemá. Jeho údržba nebo ostraha stojí krajskou správu silnic peníze a tyto náklady nevykompenzují ani pronájmy za akce, které se na letišti občas konají. „Upřímně řečeno, je to takový danajský dar,“ uvedl náměstek. Proto dostane prostor kdokoli ze zájemců. „Mohou podávat de facto neomezený počet návrhů. Zúčastnit se mohou i fyzické osoby,“ dodal Příkaský.

Před lety se přihlásilo 13 zájemců a devět z nich představilo fotovoltaické projekty. Ve hře dříve byla i varianta, že by v Ralsku vznikla největší sluneční elektrárna ve střední a východní Evropě. Nakonec ale zbyl zájemce jediný a ten navíc podmínky nesplňoval.

Průmyslovému využití areálu brání i absence kvalitního dopravního napojení na Mnichovo Hradiště. Je v něm nefunkční železniční vlečka, kterou by ale bylo možné obnovit. Letiště leží v katastru Ralska, s nímž kraj všechny kroky konzultuje.

„Naší prioritou je rozvoj cestovního ruchu, turistiky a sportovních aktivit. Počítá se s tím, že by se budoucí aktivity na letišti měly sladit s plány Středočeského kraje v projektu sportovně relaxačního areálu Vrch Bělá. Obě lokality by mohly být propojené cyklistickými a bruslařskými stezkami a nabízely by kompletní zázemí pro návštěvníky,“ řekl starosta Ralska Miroslav Králík (ČSSD). Právě infrastruktura navázaná na cestovní ruch by podle něj měla přinést pracovní příležitosti pro region, který dlouhodobě trpí více jak 25 procentní nezaměstnaností.

Podle Příkaského je možné, že by se areál nejprve pronajal a později, kdyby se projekt osvědčil, by se přistoupilo i k prodeji. Na rozdíl od dráhy jsou hangáry v jejím okolí většinou už v soukromých rukou. Slouží například jako sklady nebo dílny. S tím musí investoři počítat.

(s využitím ČTK)