Výzvu k podání nabídky rozeslal dopravcům Ústecký kraj. Dohodl se přitom s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí na hranici regionu.

Návrh smlouvy počítá s nasazením 14 turnusových vozidel. Jedná se o linky U11 Česká Lípa Postoloprty, U25 Most Moldava, L2 Děčín Česká Lípa Liberec (osobní vlaky) a úplně novou linku U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem. Vyplývá to z dokumentů, které kraj rozeslal dopravcům.

ZÁSUVKY I WI-FI

Kraj chce novou smlouvu na deset let, nový dopravce má začít jezdit už příští prosinec. Podle podmínek by mělo jít o nová nebo jen lehce zánovní vozidla. „Tato musejí od okamžiku zahájení provozu vykazovat opticky nový stav,“ uvádí se v dokumentu. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině, musí mít klimatizaci.

Povinnou výbavou budou například zásuvky na dobíjení nebo wi-fi připojení k internetu. „Technické parametry vozidel musí v maximální míře umožnit využití technických parametrů infrastruktury, zejména dosažení maximální traťové rychlosti ve sklonově náročných úsecích,“ stojí v dokumentu. Jde především o úseky na trati z České Lípy do Liberce, kde mohou vlaky místy jet rychlostí 120 kilometrů v hodině, nebo o stoupání z Rynoltic do Zdislavy. Jako zálohu může dopravce použít vozidla dosahující rychlosti 80 km/h.

Pro některé dopravce může být krátký termín zahájení smlouvy problematický. Nemusí se jim totiž podařit sehnat nová vozidla. Požadované parametry vlaků mohou vyhovovat například dopravci Leo Express, který nedávno oznámil zajištění patnácti motorových vlaků Alstom Lint, jež podmínky kraje splňují.

Pro cestující půjde o kvalitativní skok jen částečně: například České dráhy už dnes nasazují na trať z Děčína do Liberce soupravy RegioShark od Pesy, které by se do podmínek soutěže vešly. Jinde musí cestující jezdit většinou méně pohodlnými regionovami.

PŘÍMÉ ZADÁNÍ

Ústecký kraj je v Česku průkopníkem v přímém zadávání dopravcům pomocí poptávkového řízení. To nahrazuje klasickou soutěž podle zákona o veřejných zakázkách. Samotnou soutěž zde supluje „průzkum trhu“. „V průzkumu zjišťujeme cenové údaje a další podmínky, za kterých by byli oslovení dopravci ochotni uvažovat o zajištění služeb, a až podle toho kraj vybere dopravce a uzavře s ním smlouvu. Není to tedy přímé zadání bez ničeho,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.