Rok od roku se výdaje na vánoční svátky, dárky a další náležitosti snižují. Někdo se s tím ovšem nesmíří, tak nedostatek peněz řeší půjčkou. Ta se ale může stát pomyslným Damoklovým mečem, který nad rodinou bude viset a hrozit splátkami několik let za jedny přepychové Vánoce.

„Když lidé vidí obchody plné lidí v reálu i v televizi, cítili by se méněcenní, kdyby zůstali mimo. Neuváží, že plné obchody zdaleka neznamenají, že v nich každý nakupuje,“ upozornil českolipský psycholog Miroslav Hudec s tím, že kdyby snad přece člověk zaváhal, právě předvánoční marketingová masáž jej do obchodu doslova postrčí.

„Děti jsou proti reklamě bezbranné, ony si reklamní tlak neuvědomují, podléhají mu podvědomě a necítí to jako něco špatného,“ poznamenal Miroslav Hudec.

„Maximálně se mohou cítit nešťastné, když se jim na rodičích nepodaří udyndat a vyprosit, vyvzdorovat či vyplakat svůj vysněný dárek.“ Z toho vyplývá, že zároveň s dětmi jsou nejzranitelnější i jejich rodiče a další blízcí, na které pak dopadnou případné následky neuváženého nakupování, případně neuvážených půjček.

„Kdo ví, možná jim všechny ty následné trable stojí za ten okamžik, který s dětmi zažijí u stromečku při rozbalování dárků. A možná si pomyslí, že to ostatní budou řešit, až to přijde,“ dodává Hudec.

Kupuje se hlavně jídlo

„Už první adventní týden v hypermarketu Interspar Česká Lípa byl opravdu zdařilý. V porovnání s předchozími týdny se zvedl průměrný nákup o třináct procent a celková tržba o dvacet tři procent,“ poznamenala k začínajícím vánočním nákupům mediální zástupkyně společnosti SPAR Kateřina Řeháková.

Jak doplňuje, z dosavadních tržeb je znatelné, že zákazník je ochoten utratit v období letošních Vánoc stejnou částku a někdy i vyšší než v předchozích letech. Vánoční pohodu musí dokreslovat hlavně dobré jídlo, to se v nákupech objevuje nejčastěji.

„V druhém adventním týdnu zákazníci hypermarketů Interspar nejvíce kupovali cukrovinky a sladkosti na Mikulášskou nadílku a samozřejmě sortiment k pečení vánočního cukroví,“ upřesnila Kateřina Řeháková a dodala, že nyní je v hledáčku zákazníků drogistické a nepotravinářské zboží.

Vánoce doslova klepou na dveře a my dospělí je připravujeme především pro děti. Je tedy víc než překvapující, že hračky se ve statistikách za poslední roky objevují minimálně. Obchodníkům s hračkářským zbožím za poslední roky tržba klesá i v tomto období, kdy lze předpokládat, že kvůli dětem se nákupům bránit nebudou.

Na děti letos mnoho nezbývá

„Podle našich zkušeností kupují rodiče hračky do tří set korun, ale ideální by podle reakcí bylo zboží za stokorunu,“ podělil se o svůj postřeh Milan Lédl, majitel největšího hračkářství v České Lípě. Letošním hitem pro děti jsou figurky Gormiti a Lego do třech stovek. Ostatní zboží se sice prodává, ale prodej zdaleka nedosahuje hodnot, které zaznamenali před několika lety.

„Doufáme, že těsně před Vánocemi se obrat zvedne,“ povzdechl si Milan Lédl a poznamenal, že tržby ze začátku prosince byly horší než listopadové. Lidé letos při nákupu vánočních dárků více vybírají a hlídají si, kolik utratí. Podle prodejců i ekonomů si lidé naposledy dovolili udělat vítr v peněžence před třemi lety.

„Je to zvláštní, ale hračky na Vánoce kupují v současnosti spíš babičky a dědečkové než rodiče. Ti se dětmi umluvit nenechají a málokdy hračku dítěti koupí,“ uzavírá Milan Lédl.

Autor: Tomáš Mařas