V období let 2017-2020 dal Liberecký kraj do opravy krajských silnic 2,6 miliardy korun a do údržby 1,3 miliardy korun. Celkem šlo o 312,7 kilometru vozovek.

Dopravu vidí jako stěžejní problém obyvatelé téměř všech krajů v zemi s výjimkou Ústeckého a Karlovarského kraje. Tam vidí jako hlavní prioritu pro zlepšení zdravotnictví.

V Libereckém kraji hodnotí dopravu negativně 63 % účastníků ankety. Konkrétně je nejvíc pálí stav silnic (36 %) a návaznost spojů (34 %), naopak velkou spokojenost vyjádřili respondenti s rozsahem veřejné dopravy. Tu chválí 56 % dotázaných, nespokojeno je pouhých 6 procent. Do dopravní obslužnosti vyčlenilo hejtmanství jen za poslední rok 748 milionů korun.

Kraj přitom už léta čelí problémům s dopravci. Před lety dokonce hrozilo, že v části regionu přestane jezdit autobusová doprava, když řidiči hrozili stávkou nebo když dopravci hrozili vypovězením smlouvy. Kraj musel pod tlakem přistoupit na jejich požadavky a zaplatit vyšší cenu za kilometr, aby veřejná doprava ve východní části kraje zůstala zachována.

Vlastní doprava a kompenzace od státu

Problémy se kraj snažil vyřešit zřízením vlastního dopravního podniku. A přestože se v poslední době objevily kritické hlasy, které na základě vlastní analýzy tvrdí, že je zbytečně drahý, hejtman kroku nelituje. „Autobusy vlastněné krajem jezdí tam, kde mají, jezdí včas a hospodaření společnosti je za první pololetí roku 2020 v černých číslech. Přes omezení a opatření v nouzovém stavu v době koronavirové krize je společnost ČSAD Liberec v zisku 826 tisíc korun a servisní společnost Autocentrum NORD v zisku 1,971 milionu korun,“ argumentuje Půta. Připomněl rovněž, že od ledna jezdí na linkách 17 nových autobusů.

Jak to bude s veřejnou dopravou v příštích letech, je však zatím velkou neznámou. Koronavirová opatření přeci jen výrazně snížila výnosy z jízdného v meziměstské veřejné dopravě. „Do konce roku předpokládáme propad zhruba 90 milionů korun,“ připouští náměstek libereckého hejtmana Jan Sviták. Například na konci dubna využívalo veřejnou dopravu asi jen 35 procent obvyklého počtu cestujících a další pokles může nastat s vrácením roušek do dopravních prostředků.

Liberecký společně s Ústeckým krajem proto žádají po vládě, aby jim výpadek příjmů z veřejné dopravy v důsledku koronavirové krize pomohla sanovat. Podle hejtmana Půty by na to mohla vláda použít peníze, které ušetřila na kompenzacích slev za studenty a seniory. I to by ale podle něj kompenzovalo propad příjmů jen částečně.

Asociace krajů se už s žádostí obrátila na ministra dopravy Karla Havlíčka. „Odpověď byla zatím taková, že stát peníze nemá a kraje a hlavní město Praha budou muset ten problém řešit ze svých rozpočtů,“ uvedl hejtman. I ty budou ale v důsledku koronavirové krize výrazně nižší.

Z Liberce do Prahy jako před sto lety 

Marné jsou zatím i opakované snahy kraje, aby stát začal řešit železniční koridor mezi Libercem a Prahou. Cesta vlakem nyní trvá dvě a půl hodiny, stejně jako před sto lety. Na žádost hejtmanství nechala Správa železnic zpracovat studii, která se ale omezila jen na úsek z Prahy do Mladé Boleslavi. Tvrdí, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné.

Kraj přesto i nadále požaduje spojení, které by nebylo delší než 60 minut. Podle hejtmana Půty je to v 21. století legitimní požadavek. Liberec je přitom jediným krajským městem, které přímé železniční spojení s metropolí nemá.

Co k dopravě říká anketa Deníku?

Anketa o dopravě v Libereckém kraji.1Zdroj: Deník

Anketa o dopravě v Libereckém kraji.2Zdroj: Deník

Anketa o dopravě v Libereckém kraji.3Zdroj: Deník