Problémy s dopravou se snaží řešit starostové ze Svazku obcí Novoborska. Uvědomují si, že bez zachování stávající úrovně veřejné dopravy a jejího rozšiřování na straně hranic krajů i Německa není reálné pokračovat v rozvoji regionu. „Rok od roku jsou výpadky větší, ke všemu byl nedávno zrušený i vyhledávaný dálkový spoj mezi Harrachovem a Ústím nad Labem,“ prohlásil novoborský starosta Jaromír Dvořák.

„Stěžoval si i starosta z Rumburku, kde je například omezený provoz nemocnice a řady lidí kvůli tomu dojíždí jinam,“ podotkl Dvořák. Podle něj starostové tlačí na Liberecký kraj, aby s tím Ústeckým jednal a uzavřel dohodu. „Potřebují ji nejen občané našeho města, kraje, ale zásadní je i pro obyvatele Děčínska,“ zdůraznil Dvořák.

S okolními městy a obcemi se nyní domlouvá na zabezpečení některých linek, které bez vysvětlení zmizely. Od roku 2020 by měl náklady na konkrétní spoje hradit Liberecký kraj. Ještě letos se ale na nezbytnou spoluúčast ve výši 60 tisíc korun města a obce skládají. Polovinu dá Nový Bor, po deseti tisících Cvikov a Kamenický Šenov, zbytek vesnice jako Prysk či malé Chotovice.

„O spojení Nový Bor Děčín chceme s Ústeckým krajem pokračovat v jednání o dalším rozšíření objednávky z jejich strany, Ústecký kraj se této myšlence v dlouhodobém časovém horizontu nebrání,“ uvedl Jan Roženský ze společnosti KORID LK, která dopravu v kraji koordinuje. Jak zmínil, pro příští rok připravili návrh jízdního řádu, který počítá s rozšířením počtu spojů linky 500 460 Nový Bor Děčín o celkem čtyři páry spojů. „Nicméně první ranní pár není po území Ústeckého kraje finančně krytý,“ podotkl Roženský.

Podle starosty Prysku Jana Svitáka, který je nominován na post náměstka hejtmana pro dopravu, je nutné rozšířit spojení mezi Novým Borem a Děčínem a také reagovat na plánované zrušení stávající linky 940 mezi Libercem, Novým Borem, Děčínem a Ústím nad Labem. Ta spadá do takzvaného závazku veřejné služby pouze na území Libereckého kraje, zatímco na území Ústeckého kraje je vedena na komerční riziko dopravce.

„Zásadní otázkou je rovněž zachování vlakového spojení ze Svoru směrem na Varnsdorf, kde by měl na popud starostů Novoborska jednat odbor dopravy Libereckého kraje,“ uvedl Sviták.

ROZVOJ TURISMU

Jak upozornil, další závažnou otázkou spojenou s dopravou je i mezikrajská spolupráce v oblasti cestovního ruchu u nově vzniklé destinace Lužické a Žitavské hory. „Jedná se jak o stabilní propojení klíčových lokalit na straně obou krajů, tak i přeshraničních spojů do význačných lokalit na české a německé straně hranice,“ řekl Sviták. „Lepší dopravní spojení je klíčové pro rozvoj cestovního ruchu v oblasti Lužických hor,“ dodal.