Radnice po neúspěšném pokusu založit s BusLinem bez soutěže společný podnik nakonec vypsala veřejnou soutěž na nového provozovatele. Ta stávajícímu provozovateli podle jiných dopravců i opozice nahrává. Ve veřejné zakázce Česká Lípa hledá provozovatele městské autobusové dopravy na deset let. Dosud platí 38 milionů korun ročně společnosti BusLine MAD Česká Lípa. Uzávěrka nabídek je 17. září, nový dopravce má začít jezdit už 1. ledna 2019.

Česká Lípa odmítá, že by budoucnost městské dopravy řešila pozdě. Podle mluvčí Evy Markgrafové město řešilo varianty dva roky předtím. „Ačkoliv se zastupitelé již vloni v září usnesli na variantě vytvoření společného dopravního podniku města a soukromého dopravce, tento připravovaný záměr letos v květnu padl. Městu proto nezbylo nic jiného než vypsat zadávací řízení na nového provozovatele až nyní,“ řekla Markgrafová.

Město je přesvědčené, že vše může stihnout i za tak krátkou dobu. „Jestliže se s vítězem podaří dohodnout, že nebude na zahájení realizace zakázky od 1. ledna 2019 požadovat půlroční lhůtu, je lednový termín reálný,“ tvrdí Markgrafová. Od ledna může jezdit ale pouze BusLine nebo firma, která sama zajistí v České Lípě garáže a zázemí pro autobusy. Ty sice patří městu, pronajaté je má ale BusLine.

Optimistický časový scénář navíc počítá s tím, že soutěž neskončí u antimonopolního úřadu. To je vzhledem ke zkušenostem s autobusovými zakázkami v Libereckém kraji naivní očekávání: všechny tendry, kde BusLine obhajoval svůj byznys, skončily u antimonopolního úřadu. Kraj pak musel kontrakt prodloužit bez soutěže. To může být i případ České Lípy.

Postup radnice v případě zajištění městské autobusové dopravy dlouhodobě kritizuje především opozice. „Už před rokem jsme varovali, že nás ženou do situace, kdy budeme firmou BusLine v podstatě vydíráni. Soutěž buď vyhraje BusLine, nebo se nestihne vybrat vítěz včas a bude se s ním muset prodloužit smlouva,“ říká zastupitel Zdeněk Ježák. Upozorňuje také na dotazy některých uchazečů, které se u zakázky sešly.

Jednou z připomínek je například lhůta na zahájení provozu. „Současné podmínky pro dodání autobusů a odbavovací techniky nedávají novému uchazeči dostatečný prostor na přípravu plnění zakázky. V současné situaci na trhu je běžné, že dodávka autobusů trvá až 9 měsíců. Takto časově definovaný počátek plnění zakázky a případná lhůta pro zahájení plnění zvýhodňuje současného provozovatele a vylučuje účast dalších dopravců, kteří mají zájem o tuto zakázku,“ uvádí jeden z dopravců, který se o provoz MHD v České Lípě zajímá.

Rozruch mezi dopravci vzbudila i další podmínka. Zadavatel požaduje předložení seznamu nejméně 34 řidičů. Podle některých zastupitelů je to diskriminační. „Je naprostý nesmysl takový seznam chtít. Po skončení smlouvy s BusLine přejdou podle zákona řidiči i dispečer pod nového dopravce, pokud budou mít zájem,“ dodal opoziční zastupitel František Chot.

Radnice ale na tom trvá. „Tento požadavek byl stanoven s ohledem na nedostatek řidičů na trhu. Nic těm firmám nebrání obejít si ty stávající a nechat si příslib podepsat,” brání zadávací řízení místostarosta České Lípy Juraj Raninec.