Na trase z Kamenického Šenova přes Českou Lípu a Mimoň bude do Liberce vozit turisty pravidelně ve středu vždy v lichém týdnu. Unikátní je tím, že cestující jedou v Liberci až do vozovny dopravního podniku, kde přesednou do historické tramvaje Bovera. Ta je pak vozí po městě, takže se pohodlně dostanou i do zoologické zahrady nebo do muzea.

Historická lokálka nabízí cestujícím pohodlné cestování, umožňuje přepravovat kola a na palubě je i občerstvení. Podle hejtmana Stanislava Eichlera Liberecký kraj podobné projekty vítá a podporuje. „Zejména v současné hospodářské krizi je cestovní ruch jednou z možností, jak krizi čelit," řekl hejtman.

Podobné projekty podle něj navíc pomáhají zajímavým způsobem zpřístupnit památky i různé turistické cíle v kraji.

Motorový vláček z roku 1949 vyrazil ve středu v 07:35 z nádraží v Kamenickém Šenově, aby urazil 98 kilometrů dlouhou trasu přes Lužické hory. Turisté za cestu zaplatí 150 korun. Za to si mohou užít nezvyklý zážitek, jakým je jízda po železniční vlečce až do centra Liberce.

Při průjezdu přes rušnou křižovatku tak vláčku asistovali i policisté, kteří dohlíželi na jeho bezpečný průjezd Nitranskou ulicí až do dopravního podniku. Tam vláček čeká na své pasažéry až do 15:15, kdy vyráží na cestu zpět.

„Na kamenickošenovsku a českokamenicku je dost turistů, máme tam i železniční muzeum a muzeální trať, kterou právě teď opravujeme," dodal iniciátor projektu a čestný předseda Klubu železničních cestovatelů Bohumil Augusta.

O tom, že je o podobný projekt zájem, svědčí na 2000 cestujících, které vláček přepravil v loňské sezoně. Jízdné ale kryje sotva sedm až osm procent nákladů. „Na provoz vláčku nám přispívají kraje i obce a z velké části si na něj vyděláváme třeba nákladní dopravou," poznamenal Augusta.

Klub železničních cestovatelů neprovozuje jen Lužický motoráček, výletní a turistické vlaky vedené historickými vozy provozuje klub už čtvrtý rok. „Pro letošní rok jsme pro všechny přátele železnic připravili pravidelný provoz na osmi linkách," podotkl Augusta.

Letošní novinkou je nasazení barového vozu na Posázavském a Polabském motoráčku a na všech zvláštních vlacích nebo Pražský motoráček, který jezdí po pražském semeringu každý víkend ze Zličína.