„Usilovali jsme o to čtyři roky a konečně se to povedlo,“ říká starosta Josefova Dolu Jan Miksa o novém nástupních místě na Jizerskou magistrálu, které před několika dny vzniklo nad pilou v Josefově Dole.

„Tohle tady opravdu chybělo. Upravená trať i vyjetá stopa začínají hned na kraje lesa a navíc jen kousek za vlakovým nádražím, čehož okamžitě začala využívat celá řada lyžařů,“ pokračuje josefodolský starosta.

Jde už o třiadvacáté nástupní místo na Jizerskou magistrálu, kterou tvoří sto sedmdesát kilometrů tratí. Podle Mileny Jelínkové, ředitelky Jizerské o.p.s., která magistrálu spravuje, by se mohly v dalších letech rozšířit právě i tratě.

Mohly by přibýt nové okruhy

„Rozšiřovat je možné, ale jen tam, kde to bude mít důvod z hlediska logistiky tras. Tedy například na místech, kde se hodí tratě zokruhovat, aby se lyžaři na jejich konci nemuseli obracet a jet stejnou trasou zpátky. Navíc je nutné, aby tratěmi mohla projet rolba,“ konstatovala Milena Jelínková.

Budoucímu rozšíření tratí magistrály se nebrání ani ochránci přírody.

„Samozřejmě jsou části území, které chceme ponechat jako klidová. To znamená, že nebráníme vstupu lyžařů, ale se strojovou úpravou souhlasit nebudeme. Na druhou stranu jsou lokality, kde bychom neměli problém ani se strojovou úpravou,“ komentoval vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory Jiří Hušek s tím, že by šlo ale spíše o kilometry než desítky kilometrů nových tratí.

Mluví se také o zpoplatnění

Další novinkou na Jizerské magistrále by v blízké budoucnosti mohlo být zpoplatnění tratí. Jak jsme nedávno informovali, poplatky za službu nabízenou Jizerskou o.p.s. podporuje i hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler.

Podle Mileny Jelínkové je tento krok do budoucna nevyhnutelný, proto se o něm začne jednat intenzivněji než dosud, kdy šlo především o úvahy.

„Pro představu, jen dnešní den vyjde údržba tratí na osmačtyřicet tisíc korun,“ říká Milena Jelínková s tím, že Jizerská o.p.s. s pětimilionovým ročním rozpočtem se do budoucna bez lyžařů skutečně neobejde.

O tom, že řada lyžařů by za magistrálu platila ochotně, podle ní svědčí i stále více finančních příspěvků, které míří na konto Jizerské o.p.s.

„Podle našich statistik každoročně přibývá lyžařů, kteří nám posílají dobrovolné finanční příspěvky. Ty už nejsou zanedbatelné a značí to, že se postupně mění myšlení lidí, kteří evidentně jsou ochotní za využívání udržovaných tratí platit,“ říká Milena Jelínková.