Máj se za potlesku vrátil na hladinu Máchova jezera
Doksy /FOTOGALERIE/ - Přes tři hodiny trvalo navrácení opravené výletní lodi Máj na hladinu Máchova jezera.
Složité operaci přihlížely desítky lidí, krátce po nedělním poledni mohli jeřábníkům zatleskat. „Vše proběhlo bez sebemenšího zádrhele," řekl Deníku Vladimír Reichert, ředitel společnosti Regata, která v Doksech provozuje lodní dopravu.
Osmdesát tun vážící Máj vrátily do vln jezera dva těžkotonážní jeřáby. Poprvé se loď pohnula v 9:45. Jeřáby ji zvedly z podpěr a přídí položily na zem do lůžka z pneumatik. Menší z jeřábů totiž musel přeparkovat. „Nemá takovou nosnost, musel blíž k vodě," vysvětlil Milan Deus, jeřábník a majitel firmy, která přesun zajišťovala.
Několik desítek minut trvalo, než se menší jeřáb ukotvil a opět se uvázala nosná lana. „Ti, co vážou lana, se nadřou nejvíc. Pro nás je to už hračka, jsme sehraní," usmál se Deus.
Podruhé sebou Máj trhl krátce před polednem, několik dlouhých minut strávil pár metrů nad zemí a deset minut po poledni se dotkl hladiny. Nad jezerem se rázem nesl potlesk několika desítek lidí, kteří celou akci sledovali ze břehu i z mostu přes zátoku.
Práce nekončí
Navrácením největší lodi z dokské flotily na vodu oprava Máje nekončí; dostane ještě nová okna, dodělá se interiér a také zrenovované motory čekají na návrat do strojovny. „V polovině června by měl už zase vozit turisty," uvedl Reichert s tím, že oprava Máje přesáhne pět milionů korun. Regata si na nákladnou opravu vzala úvěr.
„Opravu i spuštění Máje zpět do vln Máchova jezera považuji pro naše město za historický okamžik. Lodní doprava po Máchově jezeře je neodmyslitelnou součástí léta u nás. Je téměř symbolické, že tuto rozsáhlou rekonstrukci dostala největší a jediná česká loď z lodní flotily ke svým 55. narozeninám," doplnila starostka Doks Eva Burešová.
Máj se dostal loni na podzim na břeh poprvé od roku 1959, kdy byl v přístavišti ve Starých Splavech spuštěn na vodu Máchova jezera. Na vodě mohl vydržet tak dlouho ale jen proto, že jezero se pravidelně vypouští a řadu oprav bylo možné dělat v době, kdy hladina klesla.
Z historie lodní dopravy v Doksech• Máj postavili v loděnicích Štěchovice přímo pro Máchovo jezero, na hladinu byl spuštěn na jaře 1959. Tehdy spuštění na vodu probíhalo za pomoci vyprošťovacího tanku T34. Bezmála 30 metrů dlouhá, šest metrů široká a 80 tun vážící loď uveze až 250 osob.
• Flotila na Máchově jezeře má celkem čtyři lodě Hynka, Jarmilu, Racka a Máj. Letošní plavební sezonu v červnu zahájí jen trojice lodí, Máj se k nim přidá až ve druhé půlce června.
• Máj není nejstarší lodí flotily, tou je Jarmila z roku 1924, která pochází z Hamburku. Původně nesla jméno Maria, současný název dostala až po druhé světové válce.