Dozvídají a učí se věci, které jejich rodiče často vůbec neznají. Z lehkomyslnosti nebo nezájmu se o ně nestarají. Ale možná se to brzy změní. Profesionální hasiči z České Lípy totiž připravují pro vybrané školy v regionu speciální hasičskou a záchranářskou výuku v rámci celostátního projektu Hasík.

„Co uděláte, když vás v noci probudí kouř?," ptá se českolipský profesionální hasič Jiří Bojanov. Před ním v konferenční místnosti českolipské hasičské stanice sedí na tři desítky dětí. Druháci a šesťáci ze základní školy ve Skalici u České Lípy.

Živé scénky

Hasič oblečený do tmavomodrého trička s nápisem „Hasiči dětem" čeká na odpověď. Postupně ji s dětmi dává dohromady. Základ je kapesník přes ústa. Další postup názorně připomíná druhý z lektorů, Ladislav Vakula, jinak velitel stanice v České Lípě. Ukazuje, že děti se musí po kolenou plazit směrem ke dveřím a letmým dotekem hřbetu ruky zjistit, jestli kovová klika u dveří není žhavá.

A následuje další dobrá rada: pokud se nemůžete dostat ven, vyvěste z okna bílý kus prádla. „Podle toho hasiči poznají, že je tam někdo uvězněný a půjdou rovnou tam," dozvídají se děti.

Výuka, která právě probíhá na hasičské stanici je už třetím blokem, který děti absolvují. První dva bloky probíhají v rozmezí dvou týdnů přímo ve škole. Hasiči během nich mimo jiné prostřednictvím scének zjišťují, jak by děti jednaly v různých krizových situacích a učí je správný postup.

Děti ze základní školy ve Skalici u České Lípy absolvovaly speciální výuku u českolipských hasičů.„Sehráli jsme například scénky, při kterých děti musely naoko volat k nám na středisko a ohlásit požár," vypráví Jiří Bojanov. „V dalších scénkách jsme nacvičovali únik z místnosti, situaci, kdy na dětech začne hořet oblečení i přípravu evakuačního zavazadla."

Scénky mají hasiči promyšlené do detailů. Třeba únik z místnosti začíná tím, že lektor zapálí a hned zase zhasne svíčku a přinese ji ke školákovi. Dítě má v tu chvíli zavřené oči a jediné, co vnímá, je kouř, který se ještě vznáší ze zhasnuté svíčky, a typická vůně (nebo zápach?), která ho provází.

Málo lektorů

Děti také dostaly za úkol, aby si s rodiči připravili únikový plán z jejich domu a domluvili si místo, kde se sejdou, když by se něco stalo. „My máme vedle baráku zastávku," hlásí se jeden školák.

Na Českolipsku je do projektu Hasík zapojeno jen několik málo škol, z České Lípy například školy na Špičáku a na Severu, pak škola ve Skalici nebo ve Cvikově. „Nemáme v tuto chvíli dost lektorů, abychom projekt nějak zásadně rozšiřovali," zmiňuje Ladislav Vakula, šéf českolipských hasičů-profesionálů.

Na stanici stihnou školáci za jedno dopoledne ještě řadu dalších věcí. V hasičské helmě s hydraulickými nůžkami stříhají připravené trubky, v temné místnosti pracují s termokamerou nebo zjišťují jak probíhá příprava na výjezd.