Obyvatele především zajímá, jak budou jednotlivé spoje jezdit, které linky nahradí stávající a zda se nebude muset platit při přestupování.
Hlavní novinky přibližuje Vít Horáček, referent pro MHD odboru dopravy: „Systém je od základu nový. Namísto deseti linek jich bude jezdit šestnáct, z toho patnáct bude celodenních, jedna - číslo 10 - pak noční, která bude jezdit v pátek a v sobotu,“ uvedl.
V rámci optimalizace vznikly nové zastávky a přestupní místa. „Tím největším bude uzel Banco I. a II. v centru, dál zastávka u soudu a protilehlá u stadionu. Pro cestující, kteří přijedou vlakem, to bude i nádraží Českých drah, odkud autobusy pojedou jak do centra, tak i do průmyslové zóny. To byl jeden z požadavků firem,“ pokračuje Vít Horáček.
Autobusové linky jsou koncipované tak, aby jezdily po městě pokud možno přímo, bez zajíždění na další sídliště. Podle Víta Horáčka vedou do všech koutů města a přidružených obcí a nově také k nákupnímu centru OBI.
Důležitou novinkou je taktování. To znamená, že na jedné lince z jedné zastávky pojede autobus kupříkladu každou dvacátou, čtyřicátou minutu a v celou hodinu. Takto navržené intervaly jsou pro cestující lépe zapamatovatelné, a tudíž mohou dopravu více využívat.
„Dřív jezdil dopravce asi 460 tisíc kilometrů ročně, nově to bude 960 tisíc,“ uvedla starostka Hana Moudrá.
Smlouva se společností ČSAD Semily, a. s., bude uzavřena na dobu jednoho roku. V průběhu této doby, na základě rozhodnutí rady města, bude uskutečněno zadávací řízení ve smyslu zákona o veřejných zakázkách tak, aby do budoucna mohla být městská autobusová doprava zajišťována dlouhodobějším smluvním vztahem.
Občané také měli počátkem roku možnost připomínkovat navržené jízdní řády. „Na základě těchto připomínek byla například ještě přetrasována linka ze sídliště Slovanka, která povede přímo pod nemocnici. Na Kopečku jsme přidali dva spoje, aby se obyvatelé lépe dostali k přestupovým bodům u Banca a nádraží ČD. Linka do Dubice vede až ke koupališti a akceptovali jsme také připomínky z Vlčího Dolu, Častolovic či Sosnové,“ dodává starostka. Podle ní ale ani tato podoba jízdních řádů nemusí být zcela konečná, neboť teprve praxe ukáže, nakolik je celý systém funkční. „Znovu proto vyzývá veřejnost, aby období, po které bude veřejná doprava v našem městě zdarma, využila k jejímu prověření a na základě praktických zkušeností adresovala městu své případné podněty,“ dodává mluvčí úřadu Kateřina Amrichová.