Velké obavy z dalšího zvýšeného průjezdu tranzitní dopravy má starosta Mimoně Petr Král (ANO). Reálnou hrozbou pro naplnění jeho zlé představy je plán ministerstva dopravy zpoplatnit silnici I/38 od Jestřebí na Mladou Boleslav. V takovém případě by kamiony zamířily na úhybné trasy po silnicích druhých i třetích tříd. Postihlo by to právě Mimoň, město poslední roky už tak drsně zatížené nákladními auty.

Podle starosty Krále zůstávají jeho apely směrem k libereckému hejtmanství, aby v takovém případě kamionům průjezd zakázalo, nevyslyšené. Kompromis se zdá v nedohlednu. „Pokud se zpoplatní silnice z Mladé Boleslavi na Lípu, tak všechny nákladní vozidla pojedou přes Mimoň, protože naše silnice jde přesně podél této silnice a v Mimoni prostě doprava zkolabuje,“ prohlásil Král.

Město vs. kraj

U Libereckého kraje prý podporu nenachází. „Odepsali mně, že s tím nesouhlasí a nebudou dělat zákaz vjezdu transitu na této komunikaci,“ uvedl Král.

Důvod? „Nedovedu si představit, že bychom zavírali silnice druhých tříd,“ konstatoval ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.

Mimoňský starosta několikrát zopakoval, že v případě dalšího zhoršení situace jsou připraveni uzavřít důležitou Malou ulici. Starosta konstatoval, že jde o místní komunikaci, kde mohou vyhlásit zákaz vjezdu transitní dopravy. „Je to naše komunikace a kraj nám ji neopravuje a tato ulice není na tuto dopravu určena,“ řekl Král.

Přestože se radní Mimoně obávají „odvety“ kraje v podobě zprovoznění (zatím jednosměrné) Mírové ulice, kudy by pak kamiony projížděly úplně centrem města, jsou připraveni o zákaz těžké dopravy bojovat dál.

„Pokud nám bude někdo vyhlášku bojkotovat, tak uděláme všechny kroky, odvolání a následně se budeme soudit. Uvidíme, co na to řekne soud,“ sdělil starosta.

Jakýkoliv průtah městem odmítají i občané. Záměrem nynějšího vedení radnice je centrum změnit z dopravní tepny na příjemné pobytové prostředí. Taková radikální změna ale musí jít ruku v ruce s obchvatem. Ten ovšem po letech jednání zůstává v nedohlednu. „Kraj nezajímá, jak se žije lidem u této komunikace a jen něco jako obchvat Mimoně slibují, i když na to nemají,“ přisadil si starosta Král.

Náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj) vysvětlil, že v Mimoni je doprava vedena jednosměrně z rozhodnutí příslušného silničního správního úřadu města Česká Lípa. Ve směru od Jablonného v Podještědí po silnici II. třídy, v opačném směru po místní komunikaci. „Pokud by měla nastat změna dopravního režimu, musí o ní rozhodnout v přenesené působnosti příslušný silniční správní úřad. Město samo o sobě nemůže režim dopravy změnit, může o něj jedině požádat,“ uvedl Sviták.

V případě, že by silniční správní úřad rozhodl o omezení dopravy přes Mimoň, musel by stanovit objízdnou trasu. „Nyní je předčasné spekulovat o výsledku řízení. Obecně lze říci, že dopravní řešení přes centrum města není ideální. Nejvhodnější variantou by byl obchvat města Mimoň,“ řekl Sviták.

Podle něj se na trase nového obchvatu předběžně dohodlo bývalé vedení Mimoně s krajem. „Město se zavázalo, že zajistí projektovou dokumentaci pro územní řízení a zajistí vydání územního rozhodnutí. Následně by převzal projekt kraj a zajistil by jeho zpracování pro stavební povolení,“ doplnil náměstek hejtmana.

Zavádění mýta státem na dalších úsecích silnic první třídy se nelíbí dopravcům ani hejtmanství. Kromě silnice 1/38 by dalším úsekem s mýtem měla být silnice I. třídy z Turnova na hranici kraje u Ktové. V případě zpoplatnění úseku u Jestřebí hrozí, že kamiony začnou hledat cesty, kterými trasu objedou. Kraj usiluje o to, aby sazba mýta byla nulová.