Dokončení obchvatu, který má ulevit přetížené dopravě na silnici I/9 mezi Českou Lípou a Novým Borem, je kvůli penězům v nedohlednu. Letos stát sice pustí několik desítek milionů korun, ale ty budou na delší dobu zřejmě poslední. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) jsou pro příštích pár let prioritou stavby, které se financují z evropských fondů. Mezi ně českolipský obchvat nepatří.

„V rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic je padesát dva milionů na dostavbu křižovatky v Sosnové. Dalších osmatřicet milionů korun je určených na protažení silnice ze Sosnové do Dubice. Do roku 2014 pak už ale není žádná finanční částka,“ upřesnil ministr dopravy Pavel Dobeš během páteční návštěvy Sosnové. I přes aktuální nedostatek financí, prý ministerstvo dopravy preferuje dostavbu přeložky.

Práce na plánované přeložce silnice I/9, která má v budoucnu odvést dopravu mimo zástavbu v České Lípě a Novém Boru, začaly před čtyřmi lety rekonstrukcí křižovatky v Okrouhlé. Další etapou byla stavba mimoúrovňové křižovatky v Sosnové, kterou předloni ve vysokém stupni rozestavěnosti tehdejší ministr dopravy Vít Bárta zastavil. Práce se nakonec rozeběhly a přemostění stojí.

Ve hře je sto milionů

Deset kilometrů dlouhý obchvat za zhruba pět miliard korun měl být dokončen v roce 2016. Nikdo však neví, jestli bude termín dodržen. Nedostatek peněz brzdí zahájení další etapy z Dubice do Dolní Libchavy. „Máme peníze na technickou přípravu projektu, abychom tuto část dotáhli k územnímu řízení. Chybí nám však už desítky milionů korun na výkup pozemků,“ podotkl ředitel Liberecko ŘSD Josef Jeníček s tím, že se pokusí zařadit stavbu mezi ty, s jejichž financováním pomáhá Evropská unie.

Podle ministra Pavla Dobeše by na protažení silnice z Dubice do Dolní Libchavy mohlo teoreticky přitéct ještě sto milionů korun. To ale pouze v případě, že se letos nepodaří vyřešit výkup pozemků souvisejících se stavbou silnice z Bílého Kostela do Hrádku nad Nisou.

Obchvat má výrazně ulehčit páteřní komunikaci mezi Českou Lípou a Novým Borem, po níž denně projede na 16 tisíc aut. „Budoucí existenci obchvatu jsme přizpůsobili rozvojové plochy, protože jsme čekali zklidnění dopravy na I/9,“ řekla starostka České Lípy Hana Moudrá.

„Doufala jsem, že od ministra dopravy uslyšíme konkrétní strategii a termíny. Bohužel ale kamionová doprava bude zřejmě nadále neúnosně zatěžovat střed města,“ doplnila Hana Moudrá.

Problémy nemá jen Česká Lípa. „Jsme před dokončením územního plánu. Hygiena nám nepovolila rodinnou zástavbu do třiceti metrů od silnice kvůli hluku. Přitom nám dneska domy stojí jen dva metry od silnice,“ podotkl Jan Mečíř, starosta Stružnice, kterou denně projede až šest set kamionů po silnici, která je z roku 1862.