Celkové zklidnění dopravní situace na vytíženém dopravním uzlu silnic I/9 a I/38, a tím zvýšení bezpečnosti je důvodem, proč se před několika lety začalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zabývat myšlenkou přestavět stávající nebezpečnou křižovatku u Jestřebí na kruhový objezd.

Kvůli nedořešenému územnímu plánu však projekt prozatím stojí na místě.

Čtvrtý ročník sousedského jarmarku v Krompachu.
OBRAZEM: Sousedé v Krompachu umí. A chtějí si pomáhat

„Dokumentace byla dokončena v srpnu 2015, v listopadu 2015 pak podalo ŘSD na Obec Jestřebí a k rukám pana starosty v souladu se stavebním zákonem písemnou žádost o zapojení tohoto projektu úpravy křižovatky do probíhající změny územního plánu obce. Doposud nebyla tato změna obecním zastupitelstvem projednána a schválena," říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová s tím, že proces získání územního rozhodnutí se tímto pozastavil, a tudíž nelze předjímat termín samotné realizace stavby.

Samé obstrukce

Podle starosty Jestřebí by už dávno územní plán měli, kdyby do něj ŘSD a Ministerstvo dopravy neustále nezasahovaly. „Jediný důvod proč není změna územního plánu schválená, jsou dodatečné žádosti a podmínky, které si tam ŘSD a ministerstvo neustále dávají," říká starosta Jestřebí Karel Schreiner s tím, že se kromě samotné křižovatky jedná například o dvousetmetrové nezastavitelné pruhy na trase obchvatu, který by měl v dlouhodobém horizontu lokalitou vést.

„Žádost o změnu územního plánu jsme dali vypracovat Městskému úřadu v České Lípě už v dubnu 2014," pokračuje Schreiner, na kterého tlačí i stavbychtiví občané Jestřebí, pro něž je chybějící aktualizace územního plánu rovněž překážkou.

Bezpečnost

Podle policie se jedná o místo, kde dochází k dopravním nehodám. Dopravní policisté proto v minulosti vznesli požadavky na úpravu značení a snížení rychlosti na 70 km/h.

„Nicméně velké kolizní plochy křižovatky a její rozlehlost jsou faktory, které bezpečnosti příliš neprospívají. Přestavbou na kruhovou křižovatku se bezpečnost provozu zlepší. Dlouhý nebezpečný přechod pro chodce se odstraní a nahradí jej bezpečnější a kratší místo pro přecházení," uvádí dopravní inženýr a komisař Policie ČR Jan Gallo s tím, že prostor bude navíc nasvětlen veřejným osvětlením.

Plánovaná okružní křižovatka o průměru 60 metrů, s dvoupruhovým uspořádáním, bude disponovat dvěma pruhy na vjezdu a výjezdu ve směru na Českou Lípu a na Doksy. Silnice I/9 povede bypassem na vlastním přídavném pruhu. Zároveň umožní průjezd případného nadměrného nákladu středem křižovatky.

Bohuslav Sobotka.
Sobotka: Dostavba obchvatu by mohla být za dva roky