Po otevření mýtné brány na rychlostní silnici R35 u Bílého Kostela ji začali někteří autodopravci objíždět přes Hamr na Jezeře a břevnišťský most. V červnu sice silničáři most uzavřeli pro auta nad 3,5 tuny, řidiči kamionů to ale nerespektovali, a v srpnu pak musel být most zcela uzavřen, protože hrozilo, že se zřítí.

Uzavření mostu ale doslova odřízlo oblíbenou rekreační oblast v Hamru na Jezeře a předčasně ukončilo tamní turistickou sezonu. Lidé museli sedm kilometrů dlouhý úsek z Osečné objíždět přes Křižany po trase více než 25 kilometrů dlouhé. Místní si to zkracovali po polních cestách a jezdila tudy i dodávka se školáky. Právě jim způsobila podle starosty Milana Dvořáka objížďka velké potíže.

Kamiony se vrátily

„Cesta autobusem do školy trvala dětem i hodinu, často raději chodily pěšky a brodily se blátem. Začali jsme je proto vozit dodávkou, v září a říjnu jsme za to z obecní kasy zaplatili zhruba 20 tisíc korun,” řekl starosta.

Otevření nového mostu už po třech měsících dnes starosta uvítal.

„Mé pocity jsou ale poněkud rozporuplné, s otevřením mostu se vrátily těžké kamiony, které nám ničí silnice. Poškozené jsou i místní komunikace, po nichž vedly objízdné trasy v době uzavření mostu,” poznamenal Dvořák. V dobrém stavu ale není podle něj ani další most jen o pár desítek metrů dál, i ten bude co nejdříve potřebovat opravu.

Rekonstrukci mostu v Břevništi připravoval Liberecký kraj několik let. Most byl jedním z 53, které zahrnul do velkého tendru za 400 tisíc korun. Opravovat se měl podle původních plánů už na jaře, vše ale zhatilo odvolání neúspěšného účastníka tendru k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten pak tendr zrušil kvůli diskriminačně nastaveným kritériím.

„S rozhodnutím nesouhlasíme, rozhodli jsme se ale neodvolávat, už tak jsme ztratili celou jednu stavební sezonu a ty mosty dál chátraly,” řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.

Kraj začal soutěže na mosty vyhlašovat a zadávat jednotlivě. Most v Břevništi byl jedním z prvních, na němž se začalo pracovat. Přišel na čtyři miliony korun, polovinu zaplatilo ministerstvo pro místní rozvoj. Původní klenutý kamenný most byl nahrazen ocelovým mostem, čela klenby ale kryje kamenný obklad.