VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Motorka je krásná i nebezpečná

Českolipsko - Sami motorkáři hledají cesty, jak snížit počet mrtvých na silnicích

16.7.2008 5
SDÍLEJ:

Pomníček s přilbou připomíná místo, kde před třemi týdny zemřel Stanislav Holub.Foto: Deník/Petr Jeník

Dva motorkáři zemřeli na silnicích Českolipska za necelý měsíc. Obě nehody jsou si podobné. Připomeňme tu, která se stala 21. června na silnici do Zákup.
Řidič osobního automobilu vjížděl od Žizníkova na hlavní silnici. Po ní jel pětačtyřicetiletý motorkář. V době, kdy auto najelo na svou stranu, ucítil řidič, že mu něco škrtlo o auto. Motorkář vjel do protisměru a narazil do protijedoucí škodovky. Po nárazu upadl a byl na místě mrtvý. Podle policistů, kteří nás o nehodě informovali, řidič, který vjížděl na hlavní silnici, tvrdí, že ve chvíli, kdy se rozhodl vjet do křižovatky, byl motorkář v dostatečné vzdálenosti, za okamžik jej ale spatřil a ucítil náraz do auta. Kdo je v tomto případě na vině, zatím není známo. „Příčina nehody nebyla jednoznačná, k jejímu objasnění bylo potřeba vyžádat posudek znalce z oboru silniční dopravy,“ uvedla mluvčí českolipské policie Ivana Baláková.
Jak se na přibývající počet mrtvých dívají sami motorkáři? Co by podle nich pomohlo snížit množství nehod? Otázky jsme položili Tonymu Jarolímkovi, motorkáři a organizátorovi motorkářských srazů.
Většina nehod motorkářů má podle něj dvě příčiny: nezkušenost motorkáře nebo špatný odhad řidiče auta, který vjíždí na hlavní silnici, a neuvědomí si rychlost, jakou se k němu motorka přibližuje. Pak už stačí jen málo…
„A to se stalo Standovi Holubovi. Byl to opravdu dobrej motorkář, ale neměl moc šanci. Vyhýbal se autu, škrtnul o něj a vletěl do protisměru, kde bohužel jelo další auto a smetlo ho. Těchhle bouraček je úplně nejvíc.“
Co by podle vás pomohlo?
Určitě by pomohlo, kdyby si ostatní řidiči uvědomili, že dnešní motorky jsou konstrukčně vynikající, akcelerují jako žádné auto. Z nuly na sto se špičkové sériové motorky dostanou pod tři vteřiny, rychlá motorka umí 180 na trojku, 160 na dvojku, když je hodně dobrá. A to nemusí jet takhle rychle, zatáhne za to a je tam hned. A řidič ho vidí, řekne si, že je daleko, jenže najednou je hodně blízko. Naopak motorkář ví, že je na hlavní silnici a jede rychle. Řidič neodhadne, jak rychle se motorka přiblíží, a malér je tu. Lidi by se s motorkami měli naučit žít.
Jaký je podle vás lék na jízdu nezkušených motorkářů?
Člověk přijde k penězům, koupí si motorku, protože je to moderní. A rovnou tu hodně výkonnou. Pomohl by postupný řidičák. V Německu to tak funguje, lidi jedou asi přes čtyři kategorie, přidávají se jim kilowatty. Může si koupit střed, který má šedesát koní, nechá si to zavřít na třicet koní a pak si ji nechá otevřít. Přes tři stupně se dostane až k té nejsilnější.
Silné motorky by se měly povolit lidem, co mají zkušenosti. Aby se sledovalo, kolik odjezdil, aby měl praxi. To je jedno, jestli je mladý nebo starý, když to neumí ovládat. Je nutné, aby věděl, že motorka je krásná, ale nebezpečná věc.
Co motorkářům dnes nejvíc chybí?
Vyžití. Dnes je čím dál složitější udělat pěknou akci, kde se kluci vyblbnou. Je míň uzavřených tratí, kde si můžou zkoušet třeba jízdu po zadním kole, a nemusí to dělat za provozu. Je čím dál víc srazů, které jsou o tom, že se jenom sjedou, ukážou a zapařej.
Dost motorkářů jezdí bez helmy. Co si o tom myslíte?
Ten, kdo má čopra, si nerad bere helmu. Ale není potřeba z toho šílet. Čopry jsou hodné motorky, na nich se nezávodí. Mají příjemný zvuk, jsou krásné, jezdí v pohodě. Motorkář na čopru chce být vidět a slyšet, proto nepojede rychle.
Naopak kluci, kteří mají ostré motorky – říkáme jim naháče, zmrzliny – těm to jede. Ti ji chtějí mít vyladěnou, nosí správnou kombinézu, kvalitní helmu. Mají rádi výkon, akceleraci. U nás se to těžko zkouší, dálnice nestojí za nic. A každý nemá na to, aby se svezl v Německu. Tak jezdí za provozu, viz Dubá.
To je skutečně problém, čím motorkáře tolik přitahuje?
Je tam slušný asfalt a dobré zatáčky. Naučili se tam trochu trénovat. Je fakt, že někteří tam blbnou, ale je dost kluků, kteří jezdí rozumně, využívají stopu, drží si svůj kraj. Motorkář se tam prostě sveze.
Jak vidíte úlohu policistů?
Řešil bych to tak, že když se stane malér, někdo dělá voloviny, tak tvrdým postihem. Lepší by bylo neprudit na nesmyslech, například že zrovna nemá helmu na čopru by vyřešila rozumná pokuta. Ale když někdo dělá problémy, tak by měl přijít tvrdý postih.

Autor: Eva Vlastníková

16.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

SERVIS

Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 18 810 Kč Úředníci v oblasti daní vrchní referent/rada v Oddělení vymáhacím. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 18810 kč, mzda max. 28320 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: platová třída 10 + zvláštní příplatek ve výši 3800 Kč. Pracoviště: Finanční úřad pro liberecký kraj, územní pracoviště v české lípě, Pátova, č.p. 2892, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Petr Matějka, +420 487 808 341. Výroba - Výroba Elektrotechnici a technici energetici 25 000 Kč Elektrotechnici a technici energetici projektanti, konstruktéři Projektant elektro. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 36000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost MemBrain s.r.o., působící v oboru elektromembránových procesů, hledá projektanta elektro, který se bude podílet na vývoji nových produktů zaměřených na purifikaci roztoků. Budete součástí oddělení membránových modulů a na vývoji nových výrobků se budete podílet od počátku, přes zavádění do výroby, až po uvedení na trh. Hledáme samostatného a tvůrčího kolegu pro zpracování elektroprojektů, který chce smysluplně realizovat svoje nápady a využít na plno své zkušenosti v praxi. , Náplň práce: , -Návrh koncepce elektro-vybavení projektovaných technologických zařízení, -Specifikace použitých elektro částí, -Návrh MaR , -Konfigurace a programování řídicích systémů , -Tvorba samotného SW a uživatelských rozhraní v návaznosti na HW, -Implementace specifických funkcí, -Provádění funkčních testů, -Zprovozňování technologií na reálných aplikacích, -Konzultace, návrhy analýz, interpretace výsledků včetně jejich prezentace, -Reportování průběžných výsledků projektů směrem k nadřízeným, -Úzká spolupráce s aplikačními odděleními, Požadujeme: , -VŠ vzdělání v oboru elektrotechnik, případně SŠ s praxí v oboru alespoň 5 let, -Odbornou způsobilost dle vyhlášky č. 50/1978 Sb. , -Znalost práce na PC (Microsoft Office, AutoCAD, Eplan - výhodou), -Výhodou znalost programování PLC, Siemens Simatic, Schneider, -Výhodou znalost SCADA/HMI vizualizace Siemens - WinCC, -Schopnost komunikovat v AJ , -Schopnost týmové práce , -Chuť dále na sobě pracovat a nadšení pro práci, -Zodpovědný přístup k práci a samostatnost, -Řidičský průkaz skupiny B, Nabízíme:, -Zázemí rychle se rozvíjející ryze české společnosti s vlastními výrobky a unikátním "know-how", -Zajímavou práci v perspektivním oboru s možností dalšího profesního rozvoje, doplňování odborných a jazykových dovedností, -Příjemné pracovní prostředí, moderní vybavení, -Příspěvek na firemní stravování, týden dovolené navíc, cafeterii Edenred, příspěvky na penzijní připojištění, telefon i k soukromým účelům, odměny k pracovním a život. jubileím, služební byty., Mzda: 25-36.000,-, Místo výkonu práce: Stráž pod Ralskem , Termín nástupu: možný ihned příp. dle dohody, Informace o společnosti: www.membrain.cz, Pokud Vás naše nabídka zaujala, zašlete nám Váš životopis včetně motivačního dopisu na kariera@membrain.cz, kontaktní osoba paní Lenka Košatová.. Pracoviště: Membrain, s. r. o., Pod Vinicí, č.p. 87, 471 27 Stráž pod Ralskem. Informace: Lenka Košatová, kariera@membrain.cz. Výroba - Výroba Mistr ve výrobě 20 000 Kč Mistři a příbuzní pracovníci ve strojírenství Pracovník/ce kontroly. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zámečnická dílna zabývajícím se kusovou a malosériovou výrobou příjme do svých řad na hlavní pracovní poměr:, Pracovník/ce Kontroly, Do naší zámečnické firmy sháníme vhodného kandidáta na pozici pracovníka kontroly. , Požadujeme:, - Minimálně vyučen., - Praxe v zámečnické výrobě min 3roky, znalost práce z kovem , - Znalost čtení výkresů a technické dokumentace nutná, - Znalost Metrologie, - Manuální zručnost , - Samostatnost, komunikativnost , - Uživatelskou znalost PC, - Časovou flexibilitu , - Znalost Nj nebo Aj výhodou, Nabízíme: , - Plat 20.000kč - 24000kč, - Práci na jednu směnu , - Stravenky , - Nástup možný ihned , - Pracovní poměr dle dohody , , Místo výkonu práce: , Potoční 143/II, Mimoň , Kontaktní osoba:, Jan Polák , polak@gsztooling.cz / +420 602 723 411. Pracoviště: Gsz tooling s.r.o., Potoční, č.p. 143, 471 24 Mimoň. Informace: Jan Polák, +420 602 723 411. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 132 Kč Řidiči popelářských vozů Řidič NA do 7,5 tuny. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 132 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, - řidičský průkaz C (E-není podmínkou), profesní průkaz, digitální kartu, praxe výhodou. , Pracovní smlouva na dobu určitou 1rok, po uplynutí na dobu neurčitou., Dvousměnný provoz, 132,50,- Kč/hod, 90,- Kč stravné den., Jedná se o malé svozové vozidlo Mercedes - Sprinter. , První kontakt telefonicky nebo osobně na adrese 5. května 3031, Česká Lípa. Pracoviště: Marius pedersen - 001, 5. května, č.p. 3031, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Pavel Borůvka, .

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Česká Lípa - Višňová 1:1 (1:0).
7

Vedoucí Doksy urvaly výhru v Chrastavě. Lípa uhrála bod s Višňovou

Naši prvňáci. Ilustrační foto

Naši prvňáci: Ve středu se představí prvňáčci ze ZŠ Slovanka v České Lípě

KRÁTCE: Děti házely kameny na auta. Stráž opraví bazén

Českolipsko - Přinášíme krátké zprávy z celého regionu: zpravodajství z měst i obcí, krimi, kultury a sportu.

Jak vylepšit Lípu? Českolipané mohou pro návrhy hlasovat do pátku

Česká Lípa – Různé druhy hřišť pro malé a velké, podpora cyklistiky nebo zabezpečení frekventovaného přechodu pro chodce. Tvůrci návrhů do takzvaného participativního rozpočtu, který Česká Lípa pod názvem „Tvoříme město“ letos pilotně zavedla, přišli s pestrou paletou nápadů, jak pro sebe a své sousedy učinit město atraktivnější. Každý si může vybrat sedm z nich, které svým hlasem podpoří. Poslední lístky do prozatím zapečetěné urny mohou lidé vkládat do pátku 26. října.

AKTUALIZOVÁNO

Padlý voják v Afghánistánu byl z Hrádku nad Nisou. Působil jako kynolog

Liberecký kraj – Dvačtyřicetiletý rotný Tomáš Procházka, který v pondělí zahynul po útoku na vojenské misi v Afghánistánu, žil v Hrádku nad Nisou. Procházka byl kynologem z Centra vojenské kynologie v Chotyni.

Gól je pro mě droga. Pořád mám chuť, říká Radim Věchet

Českolipsko /ROZHOVOR/ – To je koncert skupiny RV! Fotbalový útočník Stráže pod Ralskem Radim Věchet vtrhl do nové sezony I. A třídy ve velkém stylu. Vstřelil už 20 branek a povedl se mu stěží uvěřitelný unikát – ve čtyřech zápasech po sobě dal hattrick. Především díky jemu je Stráž v horní polovině tabulky a bojuje o postup do krajského přeboru.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT