Ve srovnání s okolními okresními městy je českolipské vlakové nádraží vlastně jen čekárnou s pokladnami.

Konec kiosku

„Vlaky tu jezdí pěti směry, ale kdyby si někdo chtěl něco koupit, má smůlu. Zvláště ve vedrech, které panují v posledních dnech, je to tristní. Někteří tu jen přestupují, nemohou běhat až někam za nádražní budovu," zlobí se Jana Juhaňáková z České Lípy.

Ještě před dvěma lety byla v provozu nádražní restaurace, ještě letos fungoval i kiosek u kolejí. Všechno už je pryč, všechno je zavřené. V areálu nádraží zůstává trafika, kde je možné si malé nápoje (ale nevychlazené) také zakoupit. A za nádražní budovou je občerstvení u taxi-služby.

„Jenže o něm řada cestujících možná ani neví a další část lidí tam chodí nerada, protože tam často vysedávají lidé, kteří příliš důvěry nevzbuzují. Přímo na samotném nádraží něco takového chybí. Hlavně zavřený kiosek u kolejí štve snad každého," napsal ve svém dopisu redakci také Bohumil Fabián z České Lípy.

„Tak ať si vaši čtenáři vezmou restauraci nebo kiosek do pronájmu. Klidně je k tomu vyzvěte," reagoval Jaroslav Špína, náměstek ředitele Regionální správy majetku pro Královéhradecký, Liberecký a Pardubický kraj, která spadá pod České dráhy a sídlí v Hradci Králové. Tady se rozhoduje o službách u nás.

Podle Špíny totiž České dráhy nemohou sehnat nikoho, kdo by si restauraci nebo kiosek pronajal. „Dělali jsme výběrové řízení, ale nikdo se nepřihlásil. Budeme to samozřejmě zkoušet dál, ale České dráhy jsou především dopravce. Doplňkové služby jsou jen nadstavbou."

Odešla i pošta

Na dotaz, zda Dráhy nepožadují příliš vysoké nájemné, náměstek odpověděl: „Myslím si, že tím to nebude. Spíše se domnívám, že v České Lípě nebo obecně na Českolipsku je zřejmě velmi malá poptávka. Lidé nemají peníze, neutrácejí a provoz na nádraží by se případným zájemcům nevyplatil."

Nebýt provozu městské hromadné dopravy, pro kterou je vlakové nádraží uzlovým bodem, život v okolí nádraží by pomalu vymíral. Letos odsud úplně odešla překládková pošta, která se celá přestěhovala do nové budovy ve čtvrti Svárov.

Ve srovnání s jinými městy vypadá českolipské nádraží opravdu bídně. Třeba na libereckém nádraží funguje i kadeřnictví. Kromě toho jsou tam dva větší obchody, které prodávají noviny, nápoje, sušenky a další věci. V jednom z nich lze koupit i některé knihy v měkké vazbě. Hned u vchodu do vestibulu nádraží je pekárna, na druhé straně malá kavárna.

Nechybí ani nádražní restaurace, ve které je možné koupit i točenou zmrzlinu. V budově nádraží našel zázemí i obchod se sýry a přímo na nástupištích jsou dva malé kiosky s občerstvením.

Zajímavostí je, že v jedné části nádraží je hala, kde po většinu roku trénují liberečtí trampolínisté.

Bohatší nabídka než v mrtvé Lípě, je také na nádraží v Děčíně. Přímo na nástupištích sice žádný kiosek není, ale v hlavní hale je trafika, kde se dá koupit bageta nebo chlazené pití. Funguje také nádražní restaurace, kde i vaří. Kromě toho je tam malý krámek, kde se dá koupit kafe, čaj a jednoduché občerstvení.