Stát navrhuje vybírat mýtné i na silnici I/38 z Jestřebí na Českolipsku ve směru na Mladou Boleslav. To se nelíbí řidičům ani hejtmanství. Pokud stát svůj úmysl prosadí, bude Liberecký kraj v úseku z Jestřebí až na hranici kraje požadovat nulovou sazbu mýta. Dalším úsekem s mýtem má být silnice I. třídy z Turnova na hranici kraje u Ktové.

Náměstek libereckého hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták považuje za nesystémové, že část státních silnic je zpoplatněna a část nikoli. „Stálo by za úvahu zda nezpoplatnit naprosto všechny komunikace, třeba i krajské silnice. Tím by nedocházelo ze strany dopravců k hledání variant objízdných tras,“ zmínil Sviták.

Přesně to totiž podle něj hrozí v případě zpoplatnění úseku silnice z Jestřebí na hranici Libereckého kraje. Radní se obávají, že část nákladní dopravy zatíží okolní silnice II. třídy, protože zvolená objízdná trasa by byla téměř shodná s časem při jízdě po silnici I/38.

Ilustrační foto.
Komentář: Averze kvůli Karkulce

Proto chtějí krajští radní doporučit ministerstvu dopravy, aby tam průjezd zůstával bezplatný. „Nechceme, aby se zkomplikovala doprava v této oblasti na silnicích nižších tříd,“ zdůraznil náměstek Sviták.

„Možnosti zavést nulovou sazbu mýta na vybraných úsecích silnic první třídy v Libereckém kraji jsme chtěli nejprve důkladně projednat s jednotlivými obcemi. Nechtěli jsme dělat předčasné závěry bez jejich souhlasu,“ sdělil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

„Reakce dopravců a starostů jsme zatím žádné nezaznamenali,“ doplnil náměstek Sviták.

Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA proti rozšiřování zpoplatněných úseků protestovali. Dokonce se prý shodli i se Svazem měst a obcí, i když z trochu jiného důvodu. „Obce se obávaly objíždění, my především nehospodárnosti,“ upřesnil Felix.

Jak zmínil, podle analýzy, kterou si nechalo vypracovat samotné ministerstvo dopravy, se totiž zavedení mýta na 900 kilometrech silnic nižších tříd ekonomicky nevyplatí, což znamená, že se penězi vybranými na dálnicích bude dotovat provoz mýtného systému na silnicích nižších tříd. „Na svých tvrzeních trváme, ale teď už asi nic nezměníme. Nulové sazby nic neřeší a problému spíš dávají absurdnější podobu,“ dodal Martin Felix.

Zahájení sezony na Vodním hradě Lipý v České Lípě.
FOTO: Vodní hrad Lipý zahájil sezonu

Politiku rozšiřování zpoplatněných silnic odsuzuje i jednatel dopravní společnosti ze Stružnice na Českolipsku Zdenek Blažek. „Žijeme momentálně ve státě, který dělá všechno obráceně, místo aby podporoval malé a střední podnikatele. Mezi ně patří i naše firma. Stát myslí jen na sebe a nás tím nutí k tomu, že po čtvrtstoletí podnikání přemýšlíme, zda má cenu firmu dále provozovat nebo ne,“ uvedl Blažek.

Asociace krajů ČR a Svaz měst a obcí ČR uzavřely loni v říjnu s ministerstvem dopravy memorandum o společném postupu při stanovování zpoplatnění některých silnic I. třídy. Krajům stát přislíbil, že mohou samy navrhnout, kde bude platit nulová sazba mýta.

Téma zpoplatnění úseků silnic mýtným v jednotlivých krajích projedná 11. dubna v Plzni Rada Asociace krajů České republiky.

Mýto se vztahuje na silniční motorové vozidlo nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny. K dnešnímu dni je v Libereckém kraji mýtem zpoplatněna dálnice D10 (hranice Středočeského kraje – Ohrazenice) a silnice I/35 (Ohrazenice – Bílý Kostel).