Sedmnáctikilometrová trasa, která je oblíbená u cyklistů i bruslařů, by tak měla být lépe udržovaná.

„Od zprovoznění první etapy cyklostezky uplynula už řada let a je nyní důležitým úkolem stezku udržovat a dále rozvíjet tak, aby všichni návštěvníci s ní byli spokojeni," říká Pröller. Problémů a nedostatků je podle něj na cyklostezce celá řada. Od nevhodného povrchu u nájezdu na stezku v České Lípě po častý vandalismus. „Vše samozřejmě nejde řešit okamžitě, záleží také na množství financí, které jsou a budou k dispozici," dodává Pröller.

Svazek již hledá firmu na pravidelné vyvážení odpadkových košů a na opravu poškozených částí, zejména laviček, osazení tří chybějících dopravních značek a doplnění chybějícího dřevěného zábradlí v úseku Česká Lípa Manušice. Podobně chce zajistit pravidelné sekání trávy kolem cyklostezky a úklid, který dosud probíhal jen nárazově a podle řady stížností nebyl dostatečný.

„Svazek obcí hospodaří s rozpočtem, který umožňuje celkový úklid jen několikrát za sezonu a je tak pochopitelné, že třeba in-line bruslaři se ne vždy projedou po zcela čistém povrchu, který je primárně určen a plánován pro využití cyklisty a turisty," vysvětluje manažer svazku.

V plánu je také nový jednotný a přehledný informační systém. Ten by měl návštěvníky upozornit na zajímavosti a památky, ale také možnost občerstvení. „Počítá se zároveň i s využitím dnes prázdných kovových rámových konstrukcí ve Volfarticích a Kamenickém Šenově, které sloužily jako informační tabule o výstavbě stezky," dodává Pröller.

Cyklostezka Varhany se začala budovat v roce 2007 na místě zrušené železniční tratě spojující Českou Lípu a Kamenický Šenov. Poslední pravidelný osobní vlak projel po kolejích v podvečer 29. září 1979.

Profil trati je ve směru od České Lípy plynule stoupající a díky tomu se stala ideální pro stavbu cyklostezky. Tu vybudoval svazek obcí sdružující Českou Lípu, Volfartice, Nový Oldřichov a Kamenický Šenov. Poslední úsek se dokončil před třemi lety.