Do tarifu IDOL pro držitele karet hromadné dopravy v Libereckém kraji se letos podařilo zapojit i rychlíky, které nejsou dotované krajem, ale státem. Chystá se také zavedení karet s klouzavou platností, které nebudou nutně platit jen od 1. ledna do 31. prosince.

Krajský koordinátor veřejné dopravy Korid ale na příští rok nepřináší jen dobré zprávy. Kvůli neefektivitě a malému využití ze strany cestujících dojde od 10. září, kdy vejdou nové jízdní řády v platnost, k omezení osobních vlaků na Jedlovou.

„Nově tam zajíždějí rychlíky od Kolína, ale v celkovém součtu je jich o něco méně. Na druhou stranu se podařilo spoje zpravidelnit, takže nově tam pojedou co dvě hodiny,“ říká koordinátor dopravy Jan Roženský ze společnosti Korid s tím, že ve špičkách je interval hodinový.

Mezi Českou Lípou a Mladou Boleslaví tak začne jezdit pravidelný vlak. „S tím ale dojde i k omezení osobních vlaků mezi Českou Lípou a Doksy,“ říká Roženský.

Se změnou na železnici, kvůli které se vlaky od Doks často nebudou trefovat do začátků a konců směn továren v Bělé pod Bezdězem, přicházejí podle Roženského změny i v autobusových linkách. „Proto propojujeme autobusy Česká Lípa-Doksy a Doksy-Bělá pod Bezdězem do jedné linky,“ říká.

Do Prahy častěji

K příjemným změnám, hlavně pro studenty vysokých škol a pražské gastarbeitery, patří posílení víkendových autobusových spojů z Nového Boru do hlavního města a zpět.

Liberecký kraj si bude v blízké budoucnosti zajišťovat autobusovou dopravu sám. Důvodem jsou několikaleté obstrukce u veřejné zakázky na dopravce. Protože se ji nepovedlo realizovat, uzavíral kraj s dopravci přechodné roční smlouvy.

Průměrná tržba v linkovém autobusu se pohybuje mezi 11 a 13 korunami za kilometr. Cena dopravního výkonu se pak v závislosti na konkrétním dopravci pohybuje v řádu kolem třiceti korun. „Z toho plyne, že Liberecký kraj skoro ze dvou třetin autobusy dotuje,“ říká Jan Roženský.