Nezáleží dokonce ani na tom, jakého mobilního operátora člověk má, a všude, kde je alespoň trochu signálu se dá tísňová linka kontaktovat. Dne 11. února, u příležitosti Evropského dne linky 112, se hasiči pochlubili tím, jak systém vlastně pracuje.

„Naše telefonické centrum funguje tak, že dispečerky obdrží hovor od člověka, který se ocitl v úzkých. Pomocí speciálního softwaru zjistí, kde přesně se postižený nachází,“ uvedl vedoucí Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje Martin Rybář.

Jako další postup musí dispečerka „vytěžit informaci“ od volajícího. To znamená, že se co nejrychleji a nejefektivněji snaží z volajícího dostat potřebné informace a nezbytnosti o nastalé situaci.

„Poté telefonistka všechny informace zpracuje a prostřednictvím Datové věty, jak hasiči nazývají soubor informací o nastalé situaci, informuje další složky jako jsou Policie České republiky a nebo Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje,“ dodal Martin Rybář.
Dispečerky na místo případné nehody vysílají vždy takové složky, které jsou v nastalé situaci potřeba.

Když například volá hasičům řidič, který se vyboural a z jeho hlasu je poznat, že se před jízdou posilnil alkoholem, dispečerka na místo pošle také strážce zákona.

Navíc všechny dispečerky musí ovládat alespoň jeden cizí jazyk. Ve speciálním softwaru se pak ukáže jejich seznam a u každé vlaječka, která symbolizuje, jaký jazyk telefonistka umí. V případě, že tísňovou linku kontaktuje cizinec, dispečeři si ho popřípadě mezi sebou přepojí právě podle jazykových dovedností. Všech čtrnáct ústředen linky 112 v Čechách je totiž datově i vizuálně propojeno.

Operační důstojník Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje pak hasičům velí až do té doby, kdy dojedou na místo neštěstí, a tam se případu ujme velicí důstojník.

Neslyšící přivolají pomoc pomocí SMS

Hasiči také zavedli novou linku, kterou mohou v případě potřeby kontaktovat neslyšící občané pomocí SMS zprávy. „Tu přijme hasičský spojař, na zprávu okamžitě odpoví a informace o nehodě v ní předá operačnímu důstojníkovi a také potřebným složkám Integrovaného záchranného systému,“ uvedla tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje Iva Michalíčková.

Systém tísňového volání v Čechách je jedním z nejlepších v Evropské unii a v Bruselu za to dokonce obdržel náležité ocenění. I tak se ale najdou vtipálci, kteří telefonní číslo zneužívají. Jde hlavně o děti. Za minulý rok totiž linka 112 přijala v Čechách 3,5 milionu hovorů, ale z toho bylo 70 procent z legrace či rozmaru. I tento účel plní dispečerky tísňové linky, které policistům, záchrance a hasičům posílají jen opravdové případy.