Už jen dva nebo tři týdny chybí. Na přelomu května a června se má po roce plně (pokud jde o trať, ne intenzitu spojů) obnovit vlakové spojení mezi Libereckým a Ústeckým krajem.
Z Liberce bude opět možné jedním vlakem bez přestupování projet přes Českolipsko (Jablonné v Podještědí, Mimoň a Českou Lípu) a dojet až do Ústí nad Labem. Je to také zásadní zpráva pro turistický ruch.
U Křižan na Liberecku vloni na začátku června velká voda podemlela svah, strhla násep a zhruba 70 metrů kolejí zůstalo viset ve vzduchu.
Stát tady proto musel nechat postavit nový vyztužený násep. Jeho výstavba nyní končí a rekonstrukce za osmdesát milionů korun rychle spěje do finále. Správa železniční dopravní cesty se už chystá pokládat v Křižanech na nově zpevněnou část kolejový svršek. „To bychom měli stihnout v závěru května. Pak se sem určitě vrátí rychlíky. Přes opravený úsek budou několik týdnů jezdit pomaleji. Pokud nenastanou komplikace, během prázdnin by se opět mělo jezdit plnou rychlostí," popisuje Jan Tvrzník z oblastního ředitelství Českých drah v Hradci Králové.
Ano, na trať mezi Libercem a Českou Lípou se zatím vrátí jen rychlíky. Osobní vlaky, které tu do loňské havárie náspu také jezdily, budou minimálně do prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, jen hezkou vzpomínkou na minulost.
Propadly koleje, pak i cestovní ruch
Malá nádraží na trati mezi Lípou a Libercem oživí jen ranní spěšný vlak kolem sedmé hodiny. Odpoledne už zase cestující z malých vesnic naloží a povezou takzvané náhradní autobusy, a to navzdory tomu, že železniční trať už bude ve stavu, jakoby se na ní nic nestalo.
Fakt je, že třeba lidé z Křižan a Zdislavy, kteří to mají k nádraží daleko, si autobusy pochvalují. Nyní jim zajíždějí až do středu vesnice. S návratem vlaků „osobáků" nespěchá ani kraj.
„Předpokládáme, že určitý rozsah autobusové linky, která vlakové spoje nahradila, zůstane i pro příští rok," uvedl Viktor Liška z odboru dopravy Libereckého kraje. Důvodem je i to, že autobusy jsou levnější. „Ročně kraji uspoří 10 milionů," řekl Liška.
Chybějící železniční spojení mezi Libereckým a Ústeckým krajem se mohlo negativně podepsat na intenzitě turistického ruchu v regionu. Ten totiž v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenal velmi významný propad. Podle aktuálních údajů liberecké krajské správy Českého statistického úřadu se v prvním čtvrtletí v kraji ubytovalo o 11 procent hostů méně než vloni. V devíti krajích v republice se přitom tyto statistiky oproti loňsku zlepšily, v Libereckém kraji došlo k největšímu propadu ze všech čtrnácti krajů. V sousedním Ústeckém kraji se turistická návštěvnost zvedla o 16 procent.